Inget nytt att rapportera angående tvisten. Har inte ens fått något svar från det sista brevet jag skickade (se ovan). :q
Rent hypotetiskt. Vad händer om man jag ger bort registreringen till Eric Bin Laden eller någon annan påhittad person. Jag kan ju fortfarande betala med kontokort och DNS servern pekar fortfarande på min server MEN jag "äger" inte namnet. Misstänker att det är som att hälla bensin på elden men det är en intressant tanke.
Är det ägaren av siten eller ägaren av domännamnet som gör varumärkesintrång i detta fall???
------------------
http://www.absolut.nu
22basMedlem sedan juni 2001181 inlägg Tror inte att det är bra att uppge falsk info om ägaren till domänen.
Följande står i .nu Terms and Conditions
ACCURATE INFORMATION. As further consideration for our service(s), you agree to: (1) provide certain
current, complete and accurate information about you as required by the application process; and (2) maintain
and update this information as needed to keep it current, complete and accurate. We rely on this information to
send you important information and notices regarding your account and our services. You understand and
agree that we may cancel your registration(s) if your registration information contains false or misleading
information or conceals or omits any information we would consider material to its decision to approve your
Registration Agreement or if use of the domain name(s) violates these Terms and Conditions, as determined
solely by us.
Då kan nog vin & sprit bara emaila dem så förlorar du domänen.
------------------
Gratis hemsideadress och email => http://www.has.it
JJojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Men du skulle ju kunna överlåta domänen till någon bekant från långt-bort-i-stan...
------------------
/ J
Och till sist fick jag en respons på mitt senaste brev där jag föreslog att vi skulle lösa tvisten i en skiljenämnd. De var det inte intresserade av.
Hej!
Jag har nu diskuterat ärendet med min kund och de har nu kommit fram till att vi ska gå vidare i detta ärende och starta en process. Min kund är inte intresserad av att lösa detta i någon skiljenämnd finansierad av dem då de anser sig ha rätt till
namnet.
To bo continued...
------------------
Sorry. Detta inlägg kom med 2 gånger.
[Redigerat av mattiasnordin den 14 nov 2001]
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inläggSå här skriver PRV angående varumärken. Frågan är ju bara om man kan registrera ord som finns i SAOL. :q
*fundera på att varumärkesregistrera ordet jag*
Den vanligaste typen av varumärke är ordmärken. De kan bestå av ett eller flera ord eller personnamn, till exempel JAPP eller MARCO POLO. Ett ordmärke kan även bestå av siffer- eller bokstavskombinationer som till exempel SVT eller 3RT. Ordmärken registreras alltid i ett standardtypsnitt.
------------------
de'nim
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggFrågan är ju bara om man kan registrera ord som finns i SAOL.
Jodå, som jag skrev tidigare är det nån skum reklambyrå som registrerat "inspark" och ville i höstas pungslå landets alla studentkårer på feta avgifter för att få använda namnet... :l
------------------
:stefan: - formerly known as Q
AaleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg /ignorera :e
------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
[Redigerat av aleborg den 20 nov 2001]
AaleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg
Och till sist fick jag en respons på mitt senaste brev där jag föreslog att vi skulle lösa tvisten i en skiljenämnd. De var det inte intresserade av.
Jag har för mig att en skiljenämnds beslut inte går att överklaga. Det är ju en nackdel för dig om du förlorar, men fördel om du vinner...
------------------
Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...
EexjanMedlem sedan nov. 2001183 inlägg Kommer in lite sent här men j-igt intressant tråd.
Gör så här:kontakta tillförlitlig journalist exvis
/Susan Falck
Chefredaktör
susan@iwred.idg.se
anhåll om de vill "deponera" en konsultavgift för att få en timme betald med en av juristerna på www.gronaverket.se/ till att börja med. De har som specialité domains-juridik.
Jag hade en tvist om kommunens cookiefiler var offentligt mtrl eller inte och Internetworld ringde upp mig och erbjöd rättshjälp. Tvisten har stort princip/nyhetsvärde för dem?!
------------------
exjan
AaleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Så fort folk hör ordet "inga pengar" dör diskussionen rätt snabbt :x
Jag har kontaktat en hel del folk men börjar nu tröttna. Vi får se vad som händer. Bollen ligger fortfarande hos V&S. De har inte hört av sig på ett tag nu. :l
Är det någon som har ett förslag på en cool adress som är ledig?
------------------
EexjanMedlem sedan nov. 2001183 inlägg Ge inte upp!
Gör som jag säger, lägg fram ditt problem för en chefredaktör på nån central IT-drake (du har ju formulerat dig bra och tydligt här på wf). De är inte ute efter $$, de vill ha publicitet och bra nyhetsstoff. Jag tror säkert, om du träffar rätt person att de kan gå in med startkapital till en jurist (eller har egna som vill driva det?)
------------------
exjan
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inläggJag håller med exjan här faktiskt, ta kontakt med någon större tidning, de har garanterat egna jurister inom företaget som har möjlighet att hjälpa dig om det skulle visa sig att tidningen vill gå in med hjälp.
------------------
de'nim
AaleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Hur går det? Har du hört nått mer?
Hmmm cool adress... www.absolut.st :e
------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband
Nej jag har inte hört något. De säger igentligen inte så mycket konkret förutom att de hotar att starta en process men det händer inte så mycket.
------------------
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inläggDom har kanske insett att deras argument inte håller så långt? :o
------------------
de'nim
Har jag vunnit än? Det verkar som att det finns ett skäl till att inget har hänt ännu. En av de ledande experterna inom området har kommenterat fallet. Se nedan.
Supertack till herr X som är en magnefikt verbalt geni och en bra "hobbyadvokat" :D
För att se var bollen ligger och om matchen fortfarand spelas har jag nu skickat följande brev till V&S via min motpart, Helena.
Hej Helena,
Tack för att du givit mig lite ytterligare tid att gå igenom rättsläget i
detta fall.
Du skrev i ditt senaste mail:
"Får jag inte svar från dig innan denna veckas slut uppfattar jag det som att du ej är beredd att ge upp domännamnet absolut.nu varför min kund kommer att starta en rättslig process."
Jag har försökt att hitta det lagrum på vilket ni stödjer ert
påstående att V&S har rätt till mitt domännamn, men inte
lyckats. Det fall som du tidigare refererade till gällde ju
Volvo-Tuning fallet, och det finner jag inte vara jämförbart med
detta fall, eftersom ingen kommersiell verksamhet sker, och jag
inte på något sätt drar någon ekonomisk nytta av Vin och Sprits
varumärken som i Volvo-Tuning fallet. Varumärkeslagen är ju på denna punkt
ganska klar. Jag har även kontaktat
expertis på området, bland annat professor Marianne Levin vid
Stockholms universitet, som gett sitt stöd åt mitt synsätt.
Jag har även studerat liknande fall, bland annat det ärende som avgjordes i
skiljedom av WIPO i somras, där du representerade Ellos mot Control Alt
Delete. Där var det ju ställt utom allt tvivel att C A D registrerat
domännamnet (tillsammans med ett hundratal andra svenska varumärken) i det
uttalade syftet att sälja tillbaka dessa till de företag som gjorde anspråk
på att kontrollera dessa varumärken, allstå i "bad faith" enligt UDRP. Jag
har svårt att se hur V&S kan hävda att alla de tre villkor som ställs upp i
4 § UDRP är uppfyllda i mitt fall. Mer relevant som prejudikat tycker jag
dock snarare är ärendet hos WIPO med ärendenummer: D2001-0832 är (Beslutat
19:e september, 2001).
Jag vore därför tacksam om Ni kunde precisera vilket lagrum som
V&S stödjer sina krav på.
Mvh
Mattias Nordin
"Sveriges ledande expert" i ämnet, professor Marianne Levin på
Stockholms universitet säger följande i denna tvist:
Hej X,
det låter som att Din vän, om han inte har några kommersiella syften är ute
på ett tillåtet område. Varumärkesrätten gäller bara i näringsverksamhet (!)
och under förutsättning att et inte finns några kommersiella kopplingar, kan
jag inte se hur detta skulle kunna utgöra intrång i rätten till absolut. Mer
än så kan jag inte hjälpa till med.
Bästa hälsningar
Marianne
------------------
TT_CodezMedlem sedan juli 2001458 inlägg Heter "Absolut" inte "Absolut Vodka" egentligen hos patent och registreringverket?
Anyway. Jag skulle nog vända mig till lite tyngre medier som tidningar och TV. Ta programmet "Folkhemmet" till exempel. Jag tror nog att Robban Aschberg med glädje skulle börja gräva i detta samt sponsra med advokater bara för att få royalty på storyn. Kanske värt ett försök. Det finns ju annars fler sådan program som säkert gärna skulle vilja vara med på ett hörn...
Kanske kan vara värt ett försök?
Håller på dig... Ska sluta snapsa vodka om de är så småsinta att de inte kan köpa domänen av dig för en ca: 100 papp eller fri sprit under resten av din livstid. Det är ju ändå en flugskit i atlanten för dem.
Så absolut "FUCKT UP" x( av dem...
------------------
There is no Tomorrow...