webForumDet fria alternativet

Nu vill jag f*nimej veta!!!!!

Juridik

10 svar · 507 visningar · startad av MAGGE

Medlem sedan aug. 2000696 inlägg
Frågan#1

Detta med copyright, kopiera m.m. Och jag vill ha svar från de som vet! Inte de som har hört eller tror.

1. Om jag har ALLA Lena PH´s skivor som hon har gjort. Får jag då inte ha en av hennes låtar i midiformat på min dator? Hänvisar till denna tråden. http://free.webforum.nu/wf/Forum10/HTML/000753.html

2. Får jag göra en kopia av ett av mina spel till antingen PC eller Playstation och ha undanlagt därför att jag är oroligt för att mina barn ska förstöra orginalet? Eller bara rakt ut, får jag göra en backupkopia?

3. Får jag göra en skiva med blandade artister som jag bränner ihop på en skiva om jag äger alla orginalen?

Jag hade fler frågor i ämnet men kommer inte på dem just nu. Jag redigerar inlägget så fort jag kommer på dem.

------------------
Sidan för riktiga gamers!
Och ett fett gamerforum!
Lämna ditt bakomflutna före dig!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

På samtliga frågor svarar jag JA.

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Instämmer med sgtpepper, ja på samtliga frågor.

I din andra tråd kunde du påpekat att du har originalskivorna, så hade du inte fått ett så beskt svar från Bire. ;)

------------------
Det är inte förbjudet att vara fattig
- men det är förbannat opraktiskt

Medlem sedan juli 2000415 inlägg

Ropa inte hej än.....
Så här är det om än lite "Luddigt":

Licensavtalet: Kopieringsrätten gäller inte datorprogram. För datorprogram gäller i stället licensavtalet, som reglerar om du får en kopia eller ej. Licensavtal finns för alla program, inklusive shareware och freeware, och säger normalt att man bara får använda ett exemplar av ett program. Kopierar du ett program har du ju två exemplar, vilket är ett för mycket. Du får i vissa fall ta en säkerhetskopia av programmet, men du får inte använda den förrän originalet har förstörts.

Det är också viktigt att veta att man är bunden av licensavtalet så fort man använder programmet, oavsett om man läst avtalstexten eller ej. Det hjälper alltså inte att skylla på sin okunskap. Flera företag har blivit dömda för olovlig kopiering i Sverige, men då har det gällt organiserad kopiering, t.ex av programmen som används på de anställdas datorer. Du som anställd kan emellertid bli av med ditt jobb eller bli avstängd från datorundervisningen på din skola, om du inte följer de avtal du lovat följa.

Upphovsrättslagen innehåller ingen information om vad ett datorprogram är.

Man brukar därför hänvisa till FN-organet WIPO (World Intellectual Property Organization), som säger att ett datorprogram är: "En uppsättning instruktioner som, när de körs i datorn, kan få den att utföra vissa, bestämda saker."

Däremot musik får du kopiera om du vill,
tom dela ut till närmaste bekantskapskretsen

Mvh/Pele

[Redigerat av Pele den 20 jan 2002]

Medlem sedan nov. 2001195 inlägg

Det är väll inte olagligt att göra backup kopior, bara man har orginalet kvar?

Fast de kanske har lagat hålet i lagen!

Om man kollar i musik lagen så får t.ex inte företag ha en radio offentligt utan att betala stim, lika dan't med cover band. de får inte spela andras låtar utan tillstånd..

& Folk har kopierat kasset band i åratal...

Gah man blir ju galen på dessa lagar..

------------------
Are you CPU?
Maybe Tomorrow!!

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

lika dan't med cover band. de får inte spela andras låtar utan tillstånd..

Stämmer ej, coverband får spela andras låtar utan tillstånd, dom behöver inte ens betala STIM, det ska arrangören göra!

Vad dom däremot inte får göra är att spela in och sälja skivor med covers utan tillstånd!
Jag vet, har arbetat somcover artist i 10 år...

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

Däremot musik får du kopiera om du vill, tom dela ut till närmaste bekantskapskretsen.

Att jag får bränna ihop en absolut Magge skiva med en massa blandade artister från mina orginalskivor och till och med dela ut till släkt och vänner låter ju inte klokt? Så jag kan göra en 10-20 stycken som julklppar till alla nästa år då? Låter för bra för att vara sant!

------------------
Och ett fett gamerforum!

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Det är svårt att dra en gräns för hur många som räknas som enstaka exemplar, men enligt www.upphovsratt.nu är det svårt att se att fler än tio exemplar kan räknas som enstaka exemplar.

Men visst, du får göra kopior av dina orginalskivor och ge till släkt och vänner, så länge de endast använder dem för enskilt bruk.

Läs mer här http://w2ks2.fsdata.se/web.upphovsratt.nu/view_faq.asp?faqid=48

( Ur FAQ på www.upphovsratt.nu )

Medlem sedan juli 2000415 inlägg

Eller här:
http://www.jonasweb.nu/webgodis/upphov.html#4

Mvh/Pele

OK, nu snurrar brännaren för fullt! :e

------------------
Och ett fett gamerforum!

Medlem sedan mars 2001137 inlägg

NEEEEEEJ!! DU FÅR INTE!!! INTE LENA PH!!! JAG DÖÖÖÖÖÖÖÖÖR!!!

GAAAAH!!

------------------

Och jag är poet också...

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)