Det enda som ni behöver göra är att bli momsregistrerade. Ni behöver inte öppna något bolag eller liknande för att erbjuda tjänster.
F-skattesedel är något som man får när man har ett företag har betalat sina skatter o avgifter mm. (ifs får man F-sedel direkt vid öppnade av företag...)
Fast allt beror ju mkt på vad ni ska göra, och vad dina kunder kräver av dig.
Skulle kunna tänka mig att skattemyndigheten kan besvara vissa frågor, vad som är lämpligast för er.
------------------ Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...
Om ni vill göra det så enkelt som möjligt för er själva så finns det ju projektanställning, då företagt ni hjälper betalar skatterna.
Nu är jag inte hur kunnig som helt i det här ämnet så mitt råd är att ta kontakt med skettemyndigheterna och prv, samt finns det många sidor ute på nätet som ger tips om just detta.
Det enda som ni behöver göra är att bli momsregistrerade. Ni behöver inte öppna något bolag eller liknande för att erbjuda tjänster.
F-skattesedel är något som man får när man har ett företag har betalat sina skatter o avgifter mm. (ifs får man F-sedel direkt vid öppnade av företag...)
F-skattsedel och "momsregistrering" går hand i hand... ;)
Kan ni lita på varandra till hundra procent ven när det gäller pengar(vilket är en hel annan sak än att vara dödspolare) så kan ni starta ett gemensamt handelsbolag.
Varsin enskild firma är annars en ganska bra idé.
Det bärsta är givetvis aktiebolag men det kanske var lite overkill...
Jag ser ingen som helst anledning till att öppna ett bolag om man bara ska utföra lite tjänster på nätet. Allt för många tycker att det ska öppnas bolag till höger o vänster när de ska erbjuda tjänster/varor till företag, men de vet igentligen inte varför de gör det.
------------------ Sprit löser inga problem, men det gör inte mjölk heller...
Du blir tagen 3000 gånger seriösare om du har ett företag. Särskilt om ni ska vända er mot lite större företag och sälja era tjänster.
Dessutom är det väldigt förmånligt att ha företag rent skattemässigt.
Jag håller med om att regga ett HB om ni litar på varandra annars enskilda firmor.
Håller även med om att aktiebolag är bäst men lite overkill. Fast det behöver det ju inte vara. Det ni behöver är 100 000 i kapital varav typ 70% kan vara inventarier som datorer och möbler.
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
Se till att ni skriver ordentliga avtal med varandra. Det finns inget som kan sabba en vänskap så lätt som tjafs om pengar och arbetsfördelning. Dela upp projektet tydligt och gör klart innan ni börjar vem som gör vad. Det är alltid nån som är mer eldsjäl än de andra (och förmodligen brinner ihop först). Se till att ansvarsbiten är avklarad innan ni sätter igång.
Och lycka till!
------------------
Den som dricker själv har bara sig själv att fylla
------------------
------------------
Läst i instruktionsbok till spis: "Tillaga aldrig maten direkt på plattorna, utan i särskila kastruller eller kokkärl."