På den studentkår där jag arbetar har vi som högsta beslutande organ ett Kårfullmäktige som består av personvalda studenter.
Nu är frågan: får jag (som informationsansvarig på Kåren och ansvarig för websidorna) lägga ut delegaternas namn o mail på våra websidor utan deras samtycke?
PUL har ju luckrats upp för något år sedan, men jag lyckas bara hitta den gamla lagtexten (tror jag), där jag iofs hittade en intressant passage:
Ideella organisationer
17 § Ideella organisationer med politiskt, filosofiskt, religiöst eller fackligt syfte får inom ramen för sin verksamhet behandla känsliga personuppgifter om organisationens
medlemmar och sådana andra personer som på grund av organisationens syfte har regelbunden kontakt med den. Känsliga personuppgifter får dock lämnas ut till tredje man bara om den registrerade uttryckligen har samtyckt till det.
Känsliga personuppgifter är som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse samt medlemskap i fackförening, så det är inget som vi omfattas av. Däremot är Kåren en ideell förening, så eftersom det inte är fråga om känsliga personuppgifter kanske vi inte behöver deras otvetydiga tillstånd?
Iofs är Kåren en partipolitiskt, religiöst och fackligt obunden organisation, men vi arbetar trots allt med politik i högsta grad - det är politik på hög nivå när man ska få saker gjorda på Högskolan... ;)
Till nästa år ska vi se till att de godkänner publicering redan i och med att de kandiderar till FUM så slipper vi allt detta. ;)
r
Fick inte den förbenade länken att fungera... :l
Klipp och klistra lite om ni vill kika: http://rixlex.riksdagen.se/htbin/
thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&
%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=
SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&
%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&
%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&
BET=1998%3A204&RUB=&ORG=&%24%7BFORD%7D=
FIND
------------------ :stefan: - formerly known as Q
Min egen uppfattning är att du har full rätt att skriva namn och epostadress på alla invalda i kårfullmäkte utan att fråga dessa - då de genom sitt inval är att betrakta som halv-offentliga personer.
Det borde kanske tas ett principbeslut i kårfullmäktige om att namn och epost skall skrivas ut på hemsidan.
Mitt förslag är att du helt enkelt kan skickar ut epost till alla och talar om att du tänker lägga ut namn och epostadress för alla invalda på webben.
De som vill kan då välja att inte ha med namn eller epost eller båda.
De som inte säger nej har därmed gett sitt samtycke.
De uppgifter du vill lägga ut anses inte vara känsliga personuppgifter enligt PUL.
För mera info om pul kan jag rekommendera EF Sveriges hemsida http://www.efs.se/ med mera info och bra länkar. (Jag är med i EF Sveriges styrelse)
då de genom sitt inval är att betrakta som halv-offentliga personer.
Det spelar väl egentligen ingen roll? Det är bara i journalistiska och vetenskapliga sammanhang som personuppgifter kan publiceras utan att fråga - om det inte rör sig om känsliga uppgifter.
Mitt förslag är att du helt enkelt kan skickar ut epost till alla och talar om att du tänker lägga ut namn och epostadress för alla invalda på webben.
De som vill kan då välja att inte ha med namn eller epost eller båda.
Nja, jag är lite skeptisk till sådana manövrar av typen "negativ avtalsbindning", dvs säger du inte ifrån så händer detta-och-detta.
Lagtexten säger tydligt att de ska ha "gett sitt otvetydiga samtycke" till detta, dvs en aktiv handling. Det kan ske muntligen, men det ska vara ett aktivt samtycke tydligen.
Vad jag funderar kring är alltså om jag behöver be om lov överhuvudtaget.
Jag har tidigare funderat på publicering, men avstått på grund av PUL. Nu har jag tittat lite närmare på det på grund av en motion som inkommit till nästa fullmäktigt den 4/10 om just att lägga ut namn o mail på nätet - därav att jag börjat rota i det mer aktivt.
Min uppfattning är att du inte alls behöver be om lov i frågan men eftersom det kommit in en motion så tycker jag du helt enkelt skall avvakta i frågan. Om fullmäktige tar ett principbeslut så kan du lägga upp allas namn och epostadress (förutom de som då uttryckligen säger nej till publicering av sina uppgifter).
Visst, motionen löser mycket av problematiken (eller snarare sätter fokus på den), men jag är rätt övertygad om att delegaterna fortfarande måste ge sitt samtycke till publiceringen.
Nåväl, det är bara 36 pers det rör sig om, så det borde ordna sig i alla fall. ;)
Hm, Rixlex är lite bökigt att söka i tycker jag, men i PUL (SFS nr: 1998:204, tidigare länkat) står följande:
10 § Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen
..och för att förtydliga ytterligare - i ordförklaringen i lagtexten:
Samtycke: Varje slag av frivillig, särskild och otvetydig viljeyttring genom vilken den registrerade, efter att ha fått information, godtar behandling av personuppgifter som rör honom eller henne.
Jag tycker inte detta lämnar något utrymme för det jag likställer med negativ avtalsbindning inom marknadsföringen, dvs "säger du inte ifrån hamnar du i registret".
Jag kan ju naturligtvis ha missat nån passage nånstans i texten om att det trots allt är okej, men än så länge avvaktar jag.
r
Jäkla cookies, nu vart inlägget under mitt gamla nick... ;)
/:stefan:
------------------
"Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
"Öh, det är höjdhopp..." Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.
Det står ingenstans att en viljeyttring måste vara genom att uttala ett ord - en viljeyttring kan ske genom att man nickar jakande, skickar röksignaler, ger tummeern upp eller inte räcker upp handen när du ber alla som inte vill vara med på webben att räcka upp handen.
I detta fall är det inte negativ avtalsskrivnig eftersom du faktisk frågar dem även om du inte frågar dem personligen en och en.
Hm, nu har jag ägnat en halvtimme åt att hitta var jag såg texten som gick ungefär: (...)ett samtycke, som även kan vara muntligt, måste ges(...), men det hittar jag inte. ;)
Men däremot, från pul.nu:
I januari år 2000 blev PUL, personuppgiftslagen, uppmjukad. Till skillnad från tidigare blev det tillåtet att sprida harmlösa personuppgifter på Internet, utan att först inhämta samtycke från berörda personer.
Men lagändringen innehöll en brasklapp. Uppgifterna får bara spridas till länder med ”adekvat dataskyddsnivå”. Hit hör länder inom EU, men inte länder i Afrika eller Asien. Det innebär att myndigheterna fortfarande har stora möjligheter att ingripa, ty Internet når ju hela jorden.
Hm. :l
Red:
Nu kopplade jag vad du menade... ;)
Jo, på Fullmäktigemötet på torsdag är det inga problem att få omröstningen till en acklamation, dvs muntligt säga "Ja".
Red 2:
Jävla cookies, nu vart det gamla nicket igen... x(
------------------
"Det är inte samma sak att lyssna på handboll!"
"Öh, det är höjdhopp..." Insiktsfulla studenter lyssnar på OS-sändningarna från Sydney.
[Redigerat av Q den 01 okt 2001]
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25