webForumDet fria alternativet

Rättigheter i förhållande till verkshöjd

Juridik

3 svar · 623 visningar · startad av ElMaco

Medlem sedan juni 2000161 inlägg
Frågan#1

I vilken utsträckning tillåter lagen att profilbärande element på en webbplats kopieras?

Vad tolereras i följande avseenden?

¤ Metodik/principer för navigering.
¤ Disposition av grafiskt material (även om grafiken i sig inte är identisk).

M.a.o. om jag finner min sida identiskt kopierad på någon annan URL, vilka rättigheter står mig till buds, förutsatt att mitt material har sådan verkshöjd att det inte kan förutsättas att någon slumpmässigt kan ha framställt ett identiskt material?

Tacksam för svar.

[Redigerat av ElMaco den 10 feb 2001]

Medlem sedan jan. 200152 inlägg

Hej!

För det första: antingen har du verkshöjd eller så har du det inte. Har du verkshöjd, har du även rätten på din sida. Jag är inte insatt i det du sysslar med, men en tumregel för s.k. verkshöjd är att alstret bör vara så pass individuellt att det inte ska finnas någon risk att två personer, oberoende av varandra, skapar i princip samma sak.

I detta fallet verkar dock dina element ha blivit kopierade, alltså inte oberoende skapade, eller?

Endast layout av en webbsida kan inte anses uppnå verkshöjd, däremot skyddas originell text och alltid fotografier (oftast också bilder).

Om vi utgår från att din sida uppnår verkshöjd och du finner en sida någon annanstans som är identiskt kopierad, har den personen i fråga gjort ett straffbart intrång i din upphovsrätt med följd, som värst, fängelse i två år. Annars böter och ofta skadestånd.

För att slippa process är det ju dock bäst att först kontakta personen i fråga och upplysa honom om din ensamrätt till elementen.

------------------
Jag är en jäkel på att rabbla ord segnälkab.

Medlem sedan juni 2000161 inlägg

Personen i fråga hade kopierat vår webbsida i alla de detaljer som han kom åt. Mycket genererades via ASP, så han kunde inte få med funktionaliteten. Orsaken till varför vi hittade honom var att han inte ändrat META-taggarna. Han dök helt enkelt upp i samma sökresultat som originalsidan.

Slutligen, det faktum att <TITLE>-taggen fortfarande var intakt gjorde att vi blev övertygade.

Jag ringde upp killen och det löste sig förhållandevis bra.

Allt frid o fröjd. :-)

------------------
Don't trust in miracles. - Rely on them.

Medlem sedan jan. 200152 inlägg

Hej!

Det är ju bra att det ordnade sig! Jag vill dock bara inflika angående det där med META-taggarna - det är inte heller tillåtet av honom att göra på det sättet. Endast du skall ha tillgång till en META-tagg som leder uttryckligen till din sida.

Vilken stygging han är! :)

------------------
Jag är en jäkel på att rabbla ord segnälkab.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)