Du frågade efter lagrum som är tillämpbara på den aktuella frågeställningen. Om inte 53 § är tillämpbar anser jag att 57a § kan vara det. Själv skulle jag i varje fall inte tagit risken.
Jag anser att varken paragraf 53 eller 57 är tillämpbar och jag är mer än villig att ta risken då påföljden om det anses strida mot lagen (vilket jag inte tror) skulle vara försumbar.
Jag har ingen aning om hur mycket juridik du har läst och arbetat med men jag antar att det är en hel del med tanke på med vilken säkerhet du uttalar dig om tolkning av upphovsrättslagen
Jag har läst de första 10p på juristlinjen och det kan knappast räknas som en hel del, men jag är mycket intresserad av juridik, det är inte alltid så att man automatiskt är diskvalificerad bara för att man inte har en jur.kand.
Vilka prejudicerande rättsfall baserar du din tolkning på?
Jag har inte tillgång till Nytt Juridiskt Arkiv här och nu men så vitt jag vet så finns det inga rättsfall att citera i denna sak.
Glömde att säga att du verkar vara en trevlig kille, jag tycker egentligen inte om att bråka såhär i vanliga fall.
Du verkar vara en likaledes trevlig tjej. Jag gillar att bråka lite smått, vad är annars meningen med diskussioner? Det är ju inget kul om alla är samstämmiga och dunkar varandra i ryggen ;)
------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny
NnanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Ha en text som denna på din sida (saxad från www.megagames.com)
Welcome to the Game Cracks section! A Game Crack is a small program that enable you to create a backup copy of your original game and/or to remove the annoying copy protection in Public Domain games. Some are also used to allow users to be able to replace the game CD while playing the game so that they would be able to listen to other CD audio of their choice and also to run the game faster through their hard drive. These Game Cracks are NOT illegal, read the DISCLAIMER for more. Unlike other software cracks, Game Cracks are a different type of crack that enable users to overcome inconveniences when playing and customizing the original games and backing them up for safe keeping.
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
AaMedlem sedan maj 2000755 inlägg Sgtpepper:
Ok, jag tror vi inte kommer längre nu, jag har rätt och du har fel helt enkelt (hihi, skojar lite, det tål du va?).
RRobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Självklart är det olagligt att uppmana till brott, det kallas "uppvigling" och regleras i brottsbalken 16:5. Men att distribuera cracks är knappast mer uppvigling än att sälja kofötter eller scoutknivar, dessa kan också användas till brott.
Jämför snarare med att sälja tryckplåtar för att trycka egna sedlar. Tvivlar på att det är lagligt? Som någon skrev har "cracks" ett mycket specifikt (brottsligt) syfte, och går IMO inte att jämföra med såpass allmäna saker som en kofötter eller knivar.
Enligt upphovsrättslagen 26 h § har man som legitim användare vissa möjligheter att "återge ett datorprograms kod" eller att "översätta kodens form" (exakt vad det innebär kan man fråga sig). Dock får inte denna information spridas vidare eller "användas för andra åtgärder som utgör intrång i upphovsrätten". Att analysera ett program och tillverka en "crack" baserat på vad man fått fram skulle alltså vara tillåtet om det t.ex. krävs för att kunna säkerhetskopiera programmet. Det är dock ej tillåtet att sprida denna "crack" vidare. Så tolkar i.a.f. jag lagen.
Dock är inte detta prövat vad jag vet, så det kanskske inte är så meningsfullt att diskutera hur en svensk domstol skulle tolka lagtexten. Den som lever får se. :)
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Jaja, hur som helst så fortsätter jag gladeligen att begagna mig av cracks, warez, snus och öl.
Den dagen farbror åklagare dömer mig så skall jag författa min egen variant av J'accuse, bränna ned Rådhuset och flytta till Patagonien.
MER WAREZ OCH ANNAT SKOJIGT OLAGLIGT TILL FOLKET!! UPP TILL KAMP!!
PS. Jag har rätt och det vet ni, ni vägrar bara att se det av ideologiska och/eller dumma skäl. Den dagen cracks tolkas som olagliga att distribuera blir den dagen då man kan åka skridskor i helvetet :e
------------------
NnanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Anklagar ingen här nu men...
Jag bara ÄLSKAR dom som vilt försvarar sin rätt till att använda nya dreamweaver utan att betala. För att sedan bli skitsur för att nån kopierat designen eller information från deras hemsida.
*hohohohoho*
------------------
"Information wants to be free -- because it is now so easy to copy and distribute casually -- and information wants to be expensive -- because in an Information Age, nothing is so valuable as the right information at the right time."
- John Perry Barlow
nanne.net
QQMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Nanne: Det där måste ses som en teknisk knockout - klockrent! :e
------------------
To be or not to be - that's not a question!
Jag bara ÄLSKAR dom som vilt försvarar sin rätt till att använda nya dreamweaver utan att betala. För att sedan bli skitsur för att nån kopierat designen eller information från deras hemsida.
Om du åsyftar mig så skall du veta att jag inte kunde bry mig mindre om någon snodde min "design". Sånt tjafs är ju ointressant.
Det som är intressant är programkod och vore det inte för min arbetsgivares kommersiella intressen så skulle jag gärna släppa mina alster fria som fågeln också. Information gör sig bäst fri.
------------------
AaMedlem sedan maj 2000755 inlägg Men Pär, vad möjliggör att du får ut din lön?
Men Pär, vad möjliggör att du får ut din lön?
Välvilja? :e
Självklart så går det inte i varje enskilt fall att köra enligt Open-Source-modellen, men mycket kod skulle man kunna släppa fritt utan att det skulle orsaka ekonomiska förluster, snarare tvärt om.
------------------
AaMedlem sedan maj 2000755 inlägg
Självklart så går det inte i varje enskilt fall att köra enligt Open-Source-modellen, men mycket kod skulle man kunna släppa fritt utan att det skulle orsaka ekonomiska förluster, snarare tvärt om.
Det, ja... det håller jag med dig om!
NnanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Jag syftade på ingen utan bara den allmänna inställningen.
Själv så publicerar jag gärna ut min programmeringskod då jag tycker att jag inte har gjort något unikt som borde skyddas ännu. Däremot så är det ju det med att arbetsgivaren i princip äger allt man gör. Lite tråkigt. Men när jag gör om min sida så ska jag släppa alla mina privata projekt för nerladdning (så folk kan få sig ett gott skratt)
------------------
- John Perry Barlow
nanne.net
FfrontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg Det här kanske kommer lite sent med tanke på att ämnet har börjat svänga lite, men kanske nån är intresserad...
Jag frågade en Jurist genom DN's lag/rätt sida och fick svaret:
I dag finns inte, såvitt vi vet, någon lag som förbjuder så kallade "cracks". Det finns emellertid ett EG direktiv (Europaparlamentets och rådets direktiv om harmonisering av vissa aspekter av upphovsrätt och närstående rättigheter i informationssamhället) som omfattar skydd mot kringående av effektiva tekniska åtgärder. Direktivet har dock inte implementerats i svensk rätt ännu.
Aar97thjoMedlem sedan jan. 200152 inlägg Alla: ni har väl delvis rätt och fel. Problemet finns inte implementerat i varken proppar eller praxis och därför går det inte att hävda att någon lagtext är direkt applicerbar. Det som man kan dra analogier ifrån är HD:s uttalande i domen mot en kille som erbjöd folk att ladda ner mp3-filer på låtar, där han frikändes, men det är nog ingen bra idé, då lagtexten är tvingande och sällan tillåter analogier.
Front: det stämmer, men som det alltid är med immaterialrätt, kommer Sverige och andra länder inte att implementera dessa direktiv på ett bra tag. Dessutom är EG-domstolen och andra myndigheter inom EU ytterst passiva vad gäller harmoniseringen av immaterialrättsliga frågor.
Alltså, Casca, det du gör är än så länge inte förbjudet, men kan bli det om liknande fråga tas upp till behandling. Däremot är det moraliskt fel att göra detta och denna moral återspeglas i all sin tydlighet i Upphovsrättslagen.
------------------
Johan
CcascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg
Alltså, Casca, det du gör är än så länge inte förbjudet, men kan bli det om liknande fråga tas upp till behandling.
Huh? Har jag sagt att jag distribuerade cracks via nån sida? :q
Diskuterade den här frågan litegrann med en polare och tänkte se om ni visste något om detta.. :)
------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.
RRobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Det som man kan dra analogier ifrån är HD:s uttalande i domen mot en kille som erbjöd folk att ladda ner mp3-filer på låtar, där han frikändes ...
Men han klarade sig väl genom att han enbart länkade till filer som andra lagt upp? Han hade inte lagt upp några filer själv? :q
Så kärnfrågan i det fallet var om hur man skall se på länkar. Att det är olagligt att lägga upp piratkopierat material på Internet tror jag knappast det råder någon tvekan om (där är lagen ganska klar).
------------------
Att det är olagligt att lägga upp piratkopierat material på Internet tror jag knappast det råder någon tvekan om (där är lagen ganska klar).
Jo, men nu gällde det ju som sagt cracks. Dessa små program är inte upphovsrättsskyddade och sprids som freeware.
------------------
QQMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Jo, ett sharewarecrack har jag inte sett än. Det är väl en rejäl självmotsägelse? ;)
------------------
To be or not to be - that's not a question!
RRobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg sgtpepper:
Jo, men nu gällde det ju som sagt cracks. Dessa små program är inte upphovsrättsskyddade och sprids som freeware.
Jo, jag vet. Jag kommenterade bara ar97thjo's inlägg om MP3-rättegången (en rättegång som jag alltså inte tycker är relevant i denna diskussion, eftersom kärnfrågan inte är densamma). :)
------------------
Aar97thjoMedlem sedan jan. 200152 inlägg Jovisst gäller rättsfallet länkar, åtminstone var det detta HD tog upp till bedömning, och jag skrev ju redan att det fallet, här, inte kan betraktas analogvis. Däremot skrev jag med viss öppning för det fall någon har liknande frågor och kanske ser ett svar i det rättsfallet.
------------------
Johan