webForumDet fria alternativet

Olagligt att surfa?

Juridik

6 svar · 525 visningar · startad av Swey

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg
Frågan#1

Hej,
Jag har ett tag undrat om det kan vara olagligt att surfa. Om man t.ex. surfar in på rasistikt material eller annat olagligt.

Man kan ofta inte själv styra vilken sida man kommer till. Kan det därför vara olagligt?

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Man kan ofta inte själv styra vilken sida man kommer till.
Öh, va? Hur kommer du till den sidan till att börja med då? Väldigt klantig sökning på Evreka..? ;)

Men om det är nån sån där jävvla popupruta kan man nog inte lastas för det - oavsiktligt borde det väl bli?

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Öh, va? Hur kommer du till den sidan till att börja med då? Väldigt klantig sökning på Evreka..?

Jo, t.ex... jag surfar på lite konstiga sidor ibland och då kommer jag till ännu konstigare sidor. Detsamma gäller när jag söker. :l

Så frågan är om det kan vara olagligt att surfa på en sida. Eller om det blir olagligt först när man sparar innehållet på hårddisken eller sprider det vidare.

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

Det är nog det senare - jag kan inte för mitt liv föreställa mig att jag blir åtalad för att ha surfat in på en nazisida.
Faktum är att jag gör det ibland, för att kolla deras resonemang och slipa på motargument... Är jag olaglig då?

Fast jag skulle vilja se brottsrubriceringen för att ha surfat olagligt... :e

------------------
Alla rättigheter kopierade. All reservering förbjuden.

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Brott mot besöksförbud kanske? ;)

------------------
Agent 002 - med rätt att surfa

Medlem sedan juli 2000103 inlägg

Eller om det blir olagligt först när man sparar innehållet på hårddisken eller sprider det vidare.

Allt cachas ju dock på hårddisken, om man inte stänger av den funktionen, så det skulle vara spridning då.

------------------
That you're paranoid doesn't mean you're not being monitored...
Monitora

Tror cachen är undantaget från den regeln faktiskt. De insåg tydligen att rättsväsendet skulle få lite väl mycket att göra om de skulle beivra allt som fanns i folks cachar... :e

------------------
To be or not to be - that's not a question!

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)