Självklart har din kompis helt fel!
------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A> - En mental frizon utan onödiga undersidor
22 svar · 589 visningar · startad av Muzzafarath
Har en kompis till mig (kompis A) som fick en bränd kopia av The Sims av en annan kompis (kompis B). Kompis A sa att detta var okej eftersom kompis B inte tog betalt för att bränna en kopia av The Sims. Jag tvivlar starkt på detta, kan någon som kan det här med IT-juridik säga om kompis A har rätt eller fel?
Självklart har din kompis helt fel!
------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>BIRE The Hemsida</A> - En mental frizon utan onödiga undersidor
För att återigen gå emot Bire. Börjar bli en vana.
Det är mycket möjligt att din kompis har rätt.
------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...
Vilket jag då motstrider.
Kan aldrig i helvetet finnas nåt som säger att man får ge bort program som är piratkopierade, inte lagligt kopierade heller för den delen.
Iaf tror jag det :)
Andreas
Så om jag köper ett spel får inte jag kopiera det och spela det med min kompis?
------------------
- Swey
Brukar inte licenser gälla per dator, inte per användare ?
Isf måste man ju först avinstallera spelet på den egna datorn innan man tar med sig den till kompisen.. M a o, att bränna en kopia som man tar med sig kan inte vara lagligt... :l tyvärr. :e
------------------
Mvh Yrin Eldfjell <yrin.eldfjell at chello.se>
>>> Hemsida <<<
När jag köpte ett spel tidigare stod det att det fick installeras på tre datorer. Det gäller säkert för andra spel också.
------------------
- Swey
Japps.. det är olagligt att kopiera spel/program. Det är bara musik som man får ge till sina "närmaste vänner".
------------------
matti.intelligens.nu
I det här fallet behöver det INTE handla om piratkopia då licensen kan ge tillstånd att installera spelet på flera datorer!
Kära nån, det handlar om två kompisar som vill spela ett spel tillsammans!!
------------------
- Swey
[Redigerat av Swey den 21 sep 2000]
Skilj mellan "installera på flera datorer" och "bränna cd med kopia".
Ofta när man installerar ett spel på en dator och kör utan CD så fungerar endast multiplayerdelen, dvs. man kan bara köra nätverksspel då. Förmodligen är det det som avses när licensen säger att installation på flera datorer är ok.
/ j
Så om jag köper 3d studio för 40 000kr ger det då mig rätten att installera det hos min kompis, för att vi vill måla ihop? Knappast, en licens sträcker sig per användare, annars skulle allt rasa samman.
Det du menar Swey är ju isf att om jag köper ett spel så skall min kompis inte behöva köpa det, eftersom vi skall spela mot varandra, låter helsjukt.
Andreas
Det du menar Swey är ju isf att om jag köper ett spel så skall min kompis inte behöva köpa det, eftersom vi skall spela mot varandra, låter helsjukt.
Det måste ju finnas en anledning till varför man får med en sk. "slave"-skiva till vissa spel, AoE bland annat...
------------------
- Erik Hellström -
http://3d.burken.nu
Hmmm... har ni hört talas om någon som blivit dömd för att ha gett ett spel till sin kompis? DET låter däremot helsjukt.
------------------
- Swey
Tänk om man inte skulle få ge bort böcker till en kompis... bara för att man hade läst den själv....
------------------
Gislaved.net
"Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker."
Nej man ger inte bort boken, i detta fall kopierar man av orginalboken och ger bort kopiorna, det är det det handlar om :)
Nån som blivit dömd för att ha givit bort ett dataspel, det är olagligt om man har kvar det på datorn.
Varför skulle BSA lägga ner stora summor på att ta fast enskilda individer, de gör de inte, finns större fiskar att fånga.
Kan föresten meddela att jag har kontaktat en jurist på BSA för att få lite klarget ifallet.
Andreas
[Redigerat av AG den 21 sep 2000]
Wow, det här är nästan som en digital variant av Röda Khmerernas Kambodja på 70-talet, folk anger sina polare, bränner man en skiva till en kompis så hamnar man i BSAs omskolningsläger etc.
Jag har en kompis (kompis A) som brukar köra i 140 km/h på E4an, där råder ju begränsningen 110 km/h. En annan kompis (kompis B) säger att det är syndigt och att han kommer att brinna i helvetet. Vem har rätt? Kommer Vägverkets jurister att knacka på min kompis dörr och kräva hans själ?
(Observera att detta var ett inlägg kryddat med s.k ironi, jag själv anser naturligtvis att piratkopiering mellan kompisar liksom kätteri skall bestraffas med stening till döds)
------------------
Murphy's Law of Thermodynamics:
Things get worse under pressure.
Öhh det måste ju absolut vara fel... Tänk om alla skulle göra så vad skulle programmen kosta då för oss som väl köper orginalen?
------------------
[McD - Burgers for the people!]
Bara viljan finns så finns också hoppet!
De har ju köpt ett orginal.
Ska alla som vill spela ett spel köpa två orginal?
------------------
- Swey
Swey:
Det beror helt och hållet på vad som står i licensvilkoren. Om dessa ger dig tillåtelse att kopiera x antal kopior eller att installera på x antal datorer så är det helt ok för det spelet. Men det innebär inte att det är ok för alla spel. Det finns ingen generell lag som ger dig rätt att kopiera spel och ge bort till dina kompisar. Det är bara att läsa upphovsrättslagen. Den är ganska klar på den punkten. Där står i.o.f.s.:
12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.
Men läser man några rader till ser man att just datorprogram är undantagna:
Första stycket ger inte rätt att
...
2. framställa exemplar av datorprogram ...
Kort sagt - läs avtalet för att få reda på vad som gäller ett specifikt spel. :)
------------------
Robban < robban@lipogram.com >