webForumDet fria alternativet

Ta betalt för typsnitt?

Juridik

6 svar · 1 170 visningar · startad av J0han

Frågan#1

Får man sälja font från sin hemsida bara så där? (Font som man själv har slitit med att göra dvs..) Om man är under 18 år och inte betalar nån skatt dvs???

Vill gärna veta...

------------------
/ mvh Johan

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Även om du är under 18 och förtjänar pengar måste du betala skatt. Det finns vissa gränser dock som kan funka. Har inte reglerna i huvudet, men ring Skatteförvaltningen, de vet alla dessa saker och brukar vara väldigt hjälpsamma.

------------------
/Petra

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

Har för mig att det finns nåt som heter hobbyvrksamhet
Tex du tycker om att göra modellplan då kan det räknas som hobbyverksamhet när du säljer det, dock får det inte vara allt för stor försäljning.
Från att du är 16 år kan du öppna företag. Betalar ett företag ut till dig måste de betala arbetgivare avgifter och sociala.

Andreas

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Får man sälja font från sin hemsida bara så där? (Font som man själv har slitit med att göra dvs..) Om man är under 18 år och inte betalar nån skatt dvs???

Om du tjänar mindre än 8000-9000 kr/år, efter det måste du börja betala skatt. Ush.. skatt suger riktigt hårt :( www.rsv.se för mer info.

------------------
M a tti Kolu
gratis hemsida

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Vad är fördelarna med att "starta eget", då? Jag funderar på att dra igång, men jag kan ingenting om skatter, moms och sån't där.

------------------
Gislaved.net - Ett roligare Internet!

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Man får dra av moms, man slipper visst juridiskt ansvar (beror på företagsform) och man ta betalt, utan att den som betalar behöver betala arbetsgivaravgifter, sociala avgifter, prel.-skatt etc. Många fördelar, men också tungt arbete.

/gunnar - som lagt ner sitt företag efter fem år

Medlem sedan juni 2000229 inlägg

www.prv.se arbetas det med ett projekt där man ska kunna registrera ett företag över nätet. Det är dock inte riktigt klart ännu. Fördelarna med ett företag är många, fast det är en hel del arbete.........

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)