Det har prövats ett antal gånger, men mig veterligen har ingen fällts. Däremot ger ju sådana länkar ett kraftigt intryck av oseriositet, och dödar direkt den bästa sida.
[Redigerat av emission den 02 mar 2000]
9 svar · 946 visningar · startad av Matti
Har 2 frågor om sk. "djuplänkar":
1. Är djuplänkar till mp3filer olagliga, dvs. har någon fått betala böter eller åkt i fängelse för att han/hon haft djuplänkar till mp3filer på sin hemsida.
2. Är djuplänkar till roms olagliga, dvs. har någon fått betala böter eller åkt i fängelse för att han/hon haft djuplänkar till roms på sin hemsida.
------------------
Matti Kolu
www.mk.st
Det har prövats ett antal gånger, men mig veterligen har ingen fällts. Däremot ger ju sådana länkar ett kraftigt intryck av oseriositet, och dödar direkt den bästa sida.
[Redigerat av emission den 02 mar 2000]
...är saker och ting inte olagliga förrän någon åkt i fängelse för det eller fått betala böter?
/Nett
Hårklyverier visst men om något tämligen komplicerat håller på och provas i domstol men än har ingen dom fallit...?
/Nett
Det är olagligt att publicera/sprida musik/programvara som du ej har upphovsrätten för. Djuplänkning har endast provats en gång i sverige hittills med friande dom som resultat. Överklagan har förts och det sannolika utfallet av detta är att "djuplänkning" kommer anses vara medhjälp till brottsligt agerande.
Det är nog egentligen inte riktigt tillåtet.
Tyvärr är det så att våra kära domstolar är så dåligt insatta i detta så dom inte "vågar" dela ut några fällande domar ...eftersom påföljderna blir så hårda!
Musikbolagen nöjer sig ju inte bara med ett par miljoner i skadestånd .. *suck*
Men ... det är nog så att det inte är tillåtet att länka till mp3 filer ens ... om dom inte är fria så klart ... det finns ju såna oxå ... !!!
Men visst är det så att ingen fällts för det ännu i Sverige o att man därför inte riktigt kan veta vad som gäller ... men det vore väl tråkigt om du skulle bli den första som "åker dit" :(
------------------
elfwing
näe men alltså jag undra bara :)
Jag lär inte "åka dit". Om jag skulle göra en sida med djuplänkar skulle jag ju sätta den på någon amerikansk server.. sedan skulle jag inte ha någon anknytning till Sverige med den ;) När sedan IFPI skickar mail till mig om att jag ska stänga sidan så stänger jag den bara :e
------------------
Matti Kolu
www.mk.st
Har inte moral och heder längre plats i våra sinnen?