webForumDet fria alternativet

Bästa sättet att skicka pengar utomlands?

Privatekonomi

7 svar · 3 167 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har Swedbank hemma i Sverige och Credit Union samt Bank of America i USA. Jag har hittills skickat pengar via min internetbank hos Swedbank, men de tar 50 spänn i grundavgift, sen en till synes dålig valutakurs och sen en kostnad hos min amerikanska bank för att ta emot pengarna.

Finns det nåt smartare sätt som jag kan göra det på? Har skickat ett tiotal gånger nu och inser att jag troligen är korkad :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Har en polare som använder Western Union, kollat på det?

Tack, kollade precis in. Verkar ta 150 spänn i grundavgift och hittade inte ens deras valutor.
De har även en gräns på 4000 kr för nystartade konton så det går icke.

Lite googling sa att Skandiabanken kan skicka pengar gratis till USA (endast avgiften för mottagaren). Någon som har koll om det stämmer och om deras valutakurser är nåt att ha?
Samt om det är enkelt och gratis att öppna ett konto.

Skulle PayPal vara ett alternativ? Vad jag kan se så är det gratis att sätta in pengar på sitt paypal-konto från svensk bank och gratis att ta ut i amerikansk. Så då är det bara deras valutaväxling som blir kostnaden? En dollar verkar kosta 6,40 där, jämfört med 6,64 hos Swedbank (plus 50kr avgift och mottagande banks kostnad). Kanske har missat nåt, men PayPal verkar ju onekligen bättre då :) Tar eventuellt längre tid, men läste att det kommer en "fyll på direkt"-funktion under 2013.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Kan du inte bara betala med paypal eller varför måste du ha in pengarna på ett konto?

För att betala hyra, köpa sprit och som nu t.ex. köpa bil.

Verkar dock vara en cross border-avgift på 1,5% till USA med PayPal. Visste att nåt saknades :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kan detta vara något då?
https://check.me/

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)