webForumDet fria alternativet

Insättningar på kreditkortskonto

Privatekonomi

10 svar · 1 862 visningar · startad av robbedobbe

Medlem sedan aug. 20122 inlägg
Frågan#1

När man gör många och framför allt höga insättningar på ett eget bankkonto i Swedbank, Handelsbanken, m.m., då finns alltid risken att bankpersonalen blir misstänksamma och i värsta fall uppmärksammar Skatteverket om aktiviteterna. Sådant är väl bankpersonalens ansvar i dagsläget.

Hur är det hos de företag/kreditinstitut som tillhandahåller kreditkort, t.ex. American Express, bensinbolagen och Diners Club. Håller de ett vakande öga på inflödet av pengar på personers kreditkonton, och skickar de emellanåt vidare uppgifterna till Skatteverket?

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

robbedobbe skrev:

När man gör många och framför allt höga insättningar på ett eget bankkonto i Swedbank, Handelsbanken, m.m., då finns alltid risken att bankpersonalen blir misstänksamma och i värsta fall uppmärksammar Skatteverket om aktiviteterna. Sådant är väl bankpersonalens ansvar i dagsläget.

Hur är det hos de företag/kreditinstitut som tillhandahåller kreditkort, t.ex. American Express, bensinbolagen och Diners Club. Håller de ett vakande öga på inflödet av pengar på personers kreditkonton, och skickar de emellanåt vidare uppgifterna till Skatteverket?

Förmodligen, i och med de risker som det medför i form av ex. pengatvätt, olaglig/tveksam verksamhet, etc.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Svenska banker har skyldighet att rapportera till skatteverket om man t.ex. för mer än 150.000kr från ett Svenskt konto utomlands.

Kan tänka mig att något liknande gäller åt andra hållet också. Problemet blir egentligen inte att du sätter in pengar, utan problemet kan uppstå när du ska ta ut dom.

Jag har en bekant som skulle ta ut en bankväxel för att betala en bil, banken krävde då att han redovisade alla tidigare insättningar med kvitton över vad dom gällde. Det gick bra tillslut, men var sjukt meckigt innan dom gav sig.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

MickeA.com skrev:

Svenska banker har skyldighet att rapportera till skatteverket om man t.ex. för mer än 150.000kr från ett Svenskt konto utomlands.

Det där har jag hört några gånger men aldrig sett någon pålitlig källhänvisning.

Det här kan kanske ge en fingervisning om vilka summor man behöver handla med för att skatteverket skall engagera sig:

Kontrollerna av transaktioner med skatteparadis och tidigare skatteparadis samt skatteupplägg med utländska bolag har under perioden 2006-2011 resulterat i att sammanlagt 1 928 personer och företag påförts ytterligare skatt att betala med totalt ca 4 755 miljoner kronor (inklusive skattetillägg).

http://www.skatteverket.se/omskatteverket/omoss/beskattningsverksamheten/specialgranskningar/utlandstransaktioner.4.58a1634211f85df4dce800011401.html

MickeA.com skrev:

Jag har en bekant som skulle ta ut en bankväxel för att betala en bil, banken krävde då att han redovisade alla tidigare insättningar med kvitton över vad dom gällde.

Kvitto på insättningar? Banken kan väl själva se varifrån pengarna kommit?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Web-Tor skrev:

Det där har jag hört några gånger men aldrig sett någon pålitlig källhänvisning.

Kolla t.ex. https://lagen.nu/2009:62 och http://penningtvatt.se. Bankerna har ett ansvar men får till stor del själva bestämma sina egna regler. En del har satt gränsen vid 150.000, medan andra banker kanske en lägre eller högre gräns.

Web-Tor skrev:

Kvitto på insättningar? Banken kan väl själva se varifrån pengarna kommit?

Nej. Dom ser bara ett kontonummer eller liknande men behöver en verifikation på vad som ligger bakom transaktionen som t.ex. en faktura.

Medlem sedan aug. 20122 inlägg

Kreditkortsföretag hanterar alltså detta på precis samma vis som banker - i vissa fall kanske de är just banker? Även de har intresse/ansvar att uppmärksamma när det finns en hög aktivitetsnivå på kreditkortskontot, även om inte de enskilda beloppen uppgår till mer än ~15-20 000, men att de däremot inträffar ~5 ggr/månad?

Danne V skrev:

Kolla t.ex. https://lagen.nu/2009:62 och http://penningtvatt.se. Bankerna har ett ansvar men får till stor del själva bestämma sina egna regler. En del har satt gränsen vid 150.000, medan andra banker kanske en lägre eller högre gräns.

Ett det finns en gräns tvivlar jag inte på - jag undrade bara varifrån gränsen på 150 000:- kommer.

Danne V skrev:

Nej. Dom ser bara ett kontonummer eller liknande men behöver en verifikation på vad som ligger bakom transaktionen som t.ex. en faktura.

Fast kontonummret går ju att spåra. Tror aldrig jag har fått ett kvitto när någon sätter in pengar på mitt konto.

Web-Tor skrev:

Fast kontonummret går ju att spåra.

Det är inte bankernas sak att sitta och spåra upp konton runt i om världen, försöka ta reda på vem som är inbetalare (som inte nödvändigtvis är kontoinnehavaren) och dessutom undersöka vad betalningen/insättningen avser.

I de flesta länder behöver du heller inte ett eget bankkonto för att kunna skicka pengar.

Bankerna behöver alltså få verifierat på något sätt att insättningen är legitim.

Danne V skrev:

Det är inte bankernas sak att sitta och spåra upp konton runt i om världen, försöka ta reda på vem som är inbetalare (som inte nödvändigtvis är kontoinnehavaren) och dessutom undersöka vad betalningen/insättningen avser.

Då är ju frågan hur dom skall kunna verifiera att mitt kvitton har med den misstänkta överföringen att göra.

Web-Tor skrev:

Då är ju frågan hur dom skall kunna verifiera att mitt kvitton har med den misstänkta överföringen att göra.

Förstår inte varför du fixerar dig vid just "kvitton". För banken handlar det om att försöka bedöma om insättningen är legitim eller inte. För det behöver dom en eller flera verifikation/er. Det kan vara insättningskvitton, fakturor, fraktavtal, LOC, legitimationer, registreringsbevis för bolag, pass, anställningsbevis eller vilket annat dokument som helst som dom anser krävs för den enskilda transaktionen.

Danne V skrev:

Förstår inte varför du fixerar dig vid just "kvitton".

Eftersom jag trodde att det var just kvitton som behövde visas upp då Micke skrev att hans kompis bank krävde att kompisen kunde "redovisade alla tidigare insättningar med kvitton".

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)