webForumDet fria alternativet

Skatteuträkning och kvarskatt?

Privatekonomi

4 svar · 1 811 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tja,

När jag deklarerade förra året (för 2010) gjorde jag en skatteuträkning (eller min revisor gjorde den) och kom fram till att jag skulle betala ett visst belopp i restskatt.

Igår fick jag besked från Skatteverket, där det framgick att min restskatt var nästan det dubbla beloppet mot det vi räknade ut tidigare.

Hur kan det komma sig? Förstår att det kan vara svårt att få ut det exakt, men att det blev dubbelt så mycket tyder väl på att något är fel?

Det sjuka är att Skatteverket gjorde en utbetalning till mig i December, eftersom dom sa att jag betalt för mycket skatt under året, därför känns det extra surt nu eftersom det inte finns täckning längre för det nya beloppet.

Borde dom inte ha bättre koll än så?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det är inte så att du blandar ihop olika inkomst- och deklarationsår? Alltså att kvarskatten gäller för inkomståret 2010 (och deklarationsåret 2011) men att utbetalningen avser inkomståret 2011? Eller nåt sånt?

Även om erfarna revisorer kan komma ganska nära, så kan ingen räkna ut den slutliga skatten i förväg. Inte ens skatteverket. Det heter ju preliminär skatt just därför.

Så även om din revisor oftast hamnar ganska rätt i sin uträkning, så kan det gå jäkligt fel ibland. Särskilt om man har en ganska komplicerad deklaration.

Har du ringt skatteverket och pratat med någon?

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Om man har pengar på sitt skattekonto och man vill att de ska stå kvar (för exempelvis en framtida kvarskatt) måste detta meddelas till Skatteverket annars kommer pengarna på kontot att betalas ut.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Danne V skrev:

Det är inte så att du blandar ihop olika inkomst- och deklarationsår? Alltså att kvarskatten gäller för inkomståret 2010 (och deklarationsåret 2011) men att utbetalningen avser inkomståret 2011? Eller nåt sånt?

Hmm, vid en närmare eftertanke så är ju det mer rimligt, att jag blandat ihop det. Det senaste jag hörde från revisorn avser ju 2011, då jag avvecklade mitt företag i Sverige. Eftersom jag inte deklarerat för det ännu måste ju det här avse 2010.

Danne V skrev:

Har du ringt skatteverket och pratat med någon?

Nej, lite svårt att ringa härifrån eftersom nätet inte är av världsklass, speciellt inte när man kommer till myndigheter då det oftast tar 15min att knappa sig igenom alla frågor och val innan man får prata med någon.

J. Rönnberg skrev:

Om man har pengar på sitt skattekonto och man vill att de ska stå kvar (för exempelvis en framtida kvarskatt) måste detta meddelas till Skatteverket annars kommer pengarna på kontot att betalas ut.

Jasså såpass, trodde att man fick frågan först. Det här beslutet var ju klart i slutet av November och jag fick tillbaka pengarna i December, d.v.s. dom visste att jag skulle betala mer, ändå betalade dom ut det. Det är konstigt, visst att det kanske avser olika år osv. men det är ju bara ett konto och "skulden" bör ha funnits på kontot ca 2 veckor innan utbetalningen skedde.

Verkar alltså vara jag som är ute och cyklar då, kanske solsting såhär i mitten av Januari.. :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

MickeA.com skrev:

Nej, lite svårt att ringa härifrån eftersom nätet inte är av världsklass, speciellt inte när man kommer till myndigheter då det oftast tar 15min att knappa sig igenom alla frågor och val innan man får prata med någon.

Skype. Eller den där nya applikationen för mobiler, Viber.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)