Bostadsrättsföreningen sa att jag behövde ett gåvobrev för att ta över en lägenhet som skänktes till mig.
Jag gick till banken och dom hänvisade mig till jurister, jag frågade dem hur det gick till och dom sa att det inte var några problem. Jag går på ett möte och sen får jag gåvobrevet på posten.
Sen helt plötsligt dimper en faktura in som ingen nämnt något om, jag gjorde inget avtal, fick inget erbjudande och ingen nämnde någon kostnad.
Jag har mailat dem och bett dem bekräfta att dom annullerar fakturan dom svarade sego och bekräftade inte och nu verkar dom vara borta på jul ledigt för dom har inte svarat på 2-3 arbetsdagar.
Sista dagen på fakturan är 27. Vad ska man göra.
IMHO är det helt jävla f insane, dom ska inte få göra så här.
IMHO är det helt jävla f insane, dom ska inte få göra så här.
Jag skulle hem från fest igår och ringde efter en taxi. Inga problem. Men när vi sen stannade utanför mitt hus ville taxichauffören ha betalt. Helt jävla f insane. Jag gjorde inget avtal, fick inget erbjudande och ingen nämnde någon kostnad. ;)
Allvarligt: Om du inte har papper på att du är satt under förvaltarskap (tidigare kallat "omyndigförklarad") så lär du inte kunna undgå att tvingas betala. Det är nog ganska ovanligt att normala människor anlitar jurister och tror att det är gratis.
Det är nog ganska ovanligt att normala människor anlitar jurister och tror att det är gratis.
Jag antog att det var normalt att om nån frågar om hur en tjänst fungerar så ger man dom inte bara tjänsten utan vidare utan gör en överenskommelse först (om det är en större betalning involverad). där man kommer överens om pris och leveransvillkor etc.
I detta fall fick jag ingen möjlighet att jämföra deras pris med eventuellt andras priser och ingen möjlighet se att jag inte hade råd i förväg.
Jag skulle hem från fest igår och ringde efter en taxi. Inga problem. Men när vi sen stannade utanför mitt hus ville taxichauffören ha betalt. Helt jävla f insane. Jag gjorde inget avtal, fick inget erbjudande och ingen nämnde någon kostnad. ;)
Tänk om det var så här då; Du ringer till taxibolaget och frågar hur man åker taxi. Dom säger att det är bäst att hoppa in i en taxi för dom har en i närheten och hämtar dig där du står nu. Kör dig nånstans och skickar en faktura en vecka senare för resan. Dom säger inte: du kan beställa en resa genom att säga vart du vill bli upplockad och vart du vill bli körd.
Tänk om det var så här då; Du ringer till taxibolaget och frågar hur man åker taxi. Dom säger att det är bäst att hoppa in i en taxi för dom har en i närheten och hämtar dig där du står nu. Kör dig nånstans och skickar en faktura en vecka senare för resan. Dom säger inte: du kan beställa en resa genom att säga vart du vill bli upplockad och vart du vill bli körd.
Alltså, av det du skriver i ditt första inlägg verkar det som om du gått till en juristfirma, diskuterat i detalj vad det handlar om, accepterat att dom skriver gåvobrevet och skickar hem till dig och sedan tycker att det är åt h-e att dom har fräckheten att ta betalt för jobbet.
Är det så att du uttryckligen frågat dom vad ett sånt jobb skulle kosta och att du inte bestämt dig utan bara kollar priser, så är det givetvis en annan sak. Om du däremot inte varit tydlig på den punkten utan har pratat och uppfört dig på ett sätt så att juristerna uppfattat det som en beställning, så kan du få problem.
Men uppriktigt sagt så verkar det konstigt att man går till ett möte med ett företag av den här typen och inte gör helt klart för dom att man bara är ute och shoppar runt och inte vill göra en beställning. Eller så är det ena skumma jurister du hittat.
Jag föreslår att du ringer upp dom, förklarar och hoppas på det bästa.
Förresten, formkraven för ett gåvobrev som gäller en bostadsrätt är inte så himla komplicerade. Man skriver bara ett papper som säger att den ena parten ger bort lägenheten till den andra. Sen ska både givare och mottagare skriva under. Och så ska man underrätta föreningen. That's it.
Jag håller med Danne V här.
En kund ringer till mig och undrar om jag kan rikta in hans/hennes parabol eftersom stormen har vridit den ur läge. Visst svarar jag, det är mitt jobb.
Efter besök hos kunden skickar jag en faktura. I kanske hälften av fallen frågar kunden innan vad det kostar men andra hälften frågar inte. De förstår att det kostar pengar.
Klart som korvspad att det kostar pengar att få hjälp av en jurist. Vad skulle de annars leva på?
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25