Om ett företag eller organisation anställer en person. Hur funkar det med facket då? Sätter facket ner foten och säger vad personen ska ha för lön? Eller kan företaget komma överens med personen och sätta en annan lön? osv.
Har man ett kollektivavtal (direkt eller hängavtal) måste man följa detta. Med facket alltså. Och det är inte olagligt att INTE ingå avtal. (Däremot måste givetvis de tvingande anställningslagarna följas)
Har man inte ett avtal, så måste man således inte följa något avtal. Men om man t.ex. betalar en lön långt under vad facket anser vara schysst, eller på andra sätt ger den anställde mycket sämre villkor än vad facket kommit överens med sina avtalspartners, så kan man som arbetsgivare ända råka ut för fackets (eller allmänhetens) vrede.
Det som står i kollektivavtalet säger egentligen bara miniminivån. Arbetsgivaren kan ge mycket bättre i lön och villkor. Det lägger sig facket inte i.
Nja, det är inte riktigt sant. Det finns flera fall de senaste 5-10åren där facket gått in och förstört för bolag som inte haft kollektivavtal men som samtidigt haft bättre vilkor till de anställda än deras krav.
Nja, det är inte riktigt sant. Det finns flera fall de senaste 5-10åren där facket gått in och förstört för bolag som inte haft kollektivavtal men som samtidigt haft bättre vilkor till de anställda än deras krav.
Nja, nu tror jag bewern menade företag som redan har avtal men ändå ger bättre villkorän vad som står i avtalet. ;)
Sedan är ju inte lönen det enda villkoret heller.
Men iaf. Jon@s: I Sverige finns ingen lag om minimilön utan det regleras i kollektivavtalet. Och kollektivavtal måste man som sagt inte ha. Däremot kan facket bedriva påtryckningar om man inte tecknar avtal, och har större rättigheter att göra så än om de ingår kollektivavtal (eftersom man med ett kollektivavtal förbinder sig till fredsplikten). Företaget kan alltså ändå råka i trubbel med facket, och är heller inte skyddat mot strejker m.m.
Det jag ville få fram var att företaget kan ge bättre lön och villkor utan protester från facket. punkt. Om företaget har kollektivavtal eller ej kommenterade jag inte. Det är en annan fråga. :)
Nja, nu tror jag bewern menade företag som redan har avtal men ändå ger bättre villkorän vad som står i avtalet. ;)
Jag skrev om bättre villkor och lön, endast. Jag tänkte över huvud taget inte på om företaget har avtal eller ej. Jag börjar tydligen bli gammal och glömsk. ;)
Det jag ville få fram var att företaget kan ge bättre lön och villkor utan protester från facket. punkt. Om företaget har kollektivavtal eller ej kommenterade jag inte. Det är en annan fråga. :)
Det kan de såklart! Det är vanligt och rimligen inget facket klagar på.
Fackens krav, är inge vidare. Man får även betala för att ha kollektivatal. Vilket gör att jag anser det helt meningslöst, att ansluta sig. Varför ska jag vara med där? Det kan bara ge extra problem, och kostar extra?
Fackens krav, är inge vidare. Man får även betala för att ha kollektivatal. Vilket gör att jag anser det helt meningslöst, att ansluta sig. Varför ska jag vara med där? Det kan bara ge extra problem, och kostar extra?
Vad menar du med "betala för att ha kollektivavtal"? Kollektivavtalet är ju för övrigt kollektivt, dvs gäller dig vare sig du betalar medlemsavgiften eller ej. Om det nu var det du syftade på. Men kollektivavtal är ju inte det enda facken ägnar sig åt.
Vad menar du med "betala för att ha kollektivavtal"? Kollektivavtalet är ju för övrigt kollektivt, dvs gäller dig vare sig du betalar medlemsavgiften eller ej. Om det nu var det du syftade på. Men kollektivavtal är ju inte det enda facken ägnar sig åt.
Indirekt kostar det (iaf för mig) rätt mycket att fixa kollektivavtal.
Jag var i somras sugen på att anställa en lärling men var tvungen att backa pga för höga kostnader. Lärlingen ville givetvis räkna av sina lärlingstimmar och det sköter facket om. Alltså var min firma (bara jag där) tvungen till att ha kollektivavtal och även betala en liten slant till facket. Kollektivavtal i min firma innebär bl. a. tillgång till dusch, omklädningsrum och lunchrum. Det räcker inte att jag erbjuder mitt radhus som lunch och duschställe. Att hyra en lokal för ändamålet känns inte aktuellt eftersom jag/vi hade åkt runt på olika ställen och jobbat med service och därför sällan utnyttjat lokalen.
Om jag hade anställt killen hade han varit lärling i hela sitt liv eftersom han inte blivit av med sina lärlingstimmar. :OO
Missförstå mig inte, jag tycker självklart att alla anställda ska ha tillgång till riktigt lunchrum och omklädning. Tyvärr ser jag ingen lösning på problemet som egenföretagare som elektriker i det här fallet, förutom att anställa en färdigutbildad gubbe och skita i avtalet.
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25