Vi väntar i dagarna på en dom från tingsrätten rörande en vårdnadstvist.
Beslutet skall vara fattat senast kl. 17:00 en eftermiddag.
Vi trodde att man träffade domaren den dagen beslutet skulle vara fattat men så är det inte utan beslutet kommer via post.
Eftersom vi trodde att vi skulle träffa domaren personligen och få beslutet så har vi bokat en resa dagen efter och vi hinner nu inte vänta på att en brevbärare skall komma med brev till oss.
Någon sa att man kan logga in någonstans, tingsrätten webbsida eller nått, och där kunna läsa beslutet, hittar inget där man skulle kunna logga in, någon som vet om det går?
Kan man begära att få domen på något annat sätt, kan man ringa och fråga..?
Jag har i ett tidigare fall ringt tingsrätten och fått (det väsentliga av) domen uppläst för mig. Jag vet inte om de alltid gör så, men det är värt att prova.
Bor du så du kan åka till TR, så är väl det det lämpligaste? Annars kan du, som oldtimer föreslår, ringa och försöka få domen uppläst.
FYI: Alltså, en "dom" består av en förstasida som bara innehåller själva domen (avgörandet) och därefter en rad sidor med domskälen (hur TR har resonerat osv).
Det de i så fall läser upp är sannolikt bara själva domen, inte domskälen (om de inte är extremt korta förstås).
Eftersom detta är ett tillhåll för IT-tomtar =) så kan jag informera att du även kan få domen mailad till dig som en pdf-fil, har själv begärt detta och fått snabb respons eftersom detta underlättar administrationen för dem istället för att skicka ut ett nytt brev.