webForumDet fria alternativet

Stor statsskuld - vad blir konsekvenserna?

Politik & samhälle

2 svar · 2 761 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Många länder har dragit på sig enormt stora statsskulder. T.ex. USA har en väldigt stor stadsskuld och även många länder här i europa verkar ha det. T.ex. Tyskland har en stadsskuld på 2 000 000 000 000 Euro.

Men så här har det varit under en längre tid. Jag har inte märkt att det fått några konsekvenser ännu. Blir det konsekvenser av detta? Hur kommer det att påverka dessa länder?

Som jag har förstått det så är det främst Kina som lånar ut mycket pengar. Fungerar det som så att Kina nu kan bestämma räntan, och göra det ännu kämpigare för länder med stora skulder? Men de lär de inte vilja pga att ekonomin då skulle avstanna. Men kan man anta att dollarn och euron kommer att värderas lägre på sikt med tanke på dessa skulder eller hur ska man tolka det?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag är ingen expert, det finns andra som kan detta bättre, men man kan väl kortfattat säga att det finns två typer av belåning; inhemsk och utländsk. I Sverige har vi den största belåningen via premieobligationer till svenska medborgare, men det finns även statsskuldväxlar och belåning till utländska intressenter. Riksgälden har en hyffsad beskrivning, inklusive tabeller, här:
https://www.riksgalden.se/templates/RGK_Templates/TwoColumnPage____1586.aspx

Tar du Grekland så är t.ex. deras största del belånad utomlands och jag tror deras statsskuld dessutom överstiger 100% av deras BNP vilket bidragit till deras kris.

Ränta på statsskulden betalas vi skatter och det finns därför i stort sett bara två sätt att fixa det; höja skatterna och/eller dra ner på utgifterna (alternativt göra som nuvarande Regeringen och sälja av egendom). Båda sätten har påverkan på samhället och inget till det bättre (oftast).

Att det får effekter är tydligt och det talas till och med om att Tysklands situation kan få Euron att kollapsa. Följdeffekten kan bli att EU avvecklas.

Medlem sedan juni 201041 inlägg

Rent praktiskt är det nästan omöjligt för ett land att gå i konkurs. Vad som händer är helt enkelt att man meddelar att man inte har för avsikt att betala sina skulder. Enda sättet att få tillbaka pengarna då är ju i princip att förklara krig.

Däremot påverkar det ju förtroendet för landet, och framför allt landets valuta. Vanligtvis är det inte något jätteproblem, utom för små länder med gigantiska skulder till IMF som inte riktigt har valet att ställa in betalningar.

Det som blir ett problem, är när landet har en mycket vanlig valuta, exv dollar, dinar, yuan eller - euro. Eftersom euron är rätt speciell (många olika länder) riskerar ett urholkat förtroende för den att dra ner hela regionen med alla medlemsländer. Det är väl främst därför PIIGS anses så "farliga" för EMU. Utöver lite svajig stabilitet och eventuellt en sprungen union är det dock inte så jättemycket mer som kan hända. ;)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)