För mig känns det där med pension fortfarande ganska avlägset, men kuvertet kommer, alla tjatar om det och jag får ideligen samtal från förvaltare som vill få mig att börja pensionsspara.
De flesta inkomsterna framöver kommer jag att få via firman och jag har inte kammat hemma många pensionspoäng än och jag har hittills tänkt att jag bör satsa på att komma igång med företaget först och tänka på pensionssparande när jag är typ 35 (om 10 år sådär).
Vad säger ni?
Är det värt att lasta in minisummor på något sparande nu eller ska jag använda de pengarna till att få fart på företaget först och förhoppningsvis ha större belopp att pynta in på något sparkonto framöver?
Jag menar, med begränsad inkomst idag, hur mycket i månaden ska jag spara undan för att det ska vara värt att börja redan nu, jämfört med att vänta några år så det förhoppningsvis inte känns lika mycket att lägga undan pengar och kunna lassa in större belopp?
Finns det än bättre alternativ? Mer logiskt känns att spara ihop till en insats i en lägenhet eller något, före pensionssparande.
Upplys mig! :)
Ett ganska svårt beslut. Jag misstrodde Pensionssystemet när jag var i din situation, sparade inget, utan jobbade med egna företag, på slutet av mitt mitt yrkesliv, gick när jag var 61, så hade jag lyckats få ihop en buffert i företagsdelen, den ger mig idag lika mycket som pensionen som är grunden.
Om man bara sätter undan små belopp åker det mesta i förvaltning, vi petade in hyfsade belopp som engångs i ett fall och det står idag för en skön slant varje månad.
I ditt fall, tror jag på ett långt och verksamt liv, du faller inte ner från en byggnadsställning eller halkar av mjölk-resp sopbilen. Så sluta oroa dig om de närmsta tio åren säger Lasp.
Ju tidigare man börjar pensionsspara ju bättre givetvis, och ju mer du sparar ju högre pension får du. En bakant till mig har varit äckligt duktig och sparat som fan sen han var 20. I april gick han i frivillig pension och plockar nu ut runt 18.000/månaden netto - vid 55 års ålder!
Du borde boka tid med en privatrådgivare på din bank.
En bakant till mig har varit äckligt duktig och sparat som fan sen han var 20. I april gick han i frivillig pension och plockar nu ut runt 18.000/månaden netto - vid 55 års ålder!
Tack för svaren!
Det är ju ganska lätt att bestämma sig för att lägga undan en slant i månaden, men i mitt fall så är den slanten ganska kännbar i dagsläget. Lade han undan så pass lite att det knappt märktes, hade han så hög inkomst att det knappt märktes eller offrade han en hel del för att kunna göra det?
Jag tänker mig att en allt för liten slant inte gör någon större skillnad och en allt för stor offring sänker levnadskvalitén och i viss mån satsningen på företaget (i.o.m. inköp av utrustning m.m.) om man redan har det knapert innan sparandet.
hehe, det är inte synd om mig, jag vill bara kolla läget :)
Det är ju ganska lätt att bestämma sig för att lägga undan en slant i månaden, men i mitt fall så är den slanten ganska kännbar i dagsläget.
Själv lägger jag undan 1700 kronor i månaden. Nu vet man ju inte vad det kommer att vara värt i framtiden, men hade jag börjat med det för 35 år sedan och varit 65 i dag så hade det blivit totalt 3 miljoner i dagens pengavärde, det vill säga att tack vare det hade jag kunnat få ett tillskott till min ordinarie pension på 25 000 i månaden i tio år.
Räkneexemplet ovan innebär alltså att jag började när jag var 30. Skulle jag väntat till jag var 35 hade det bara hunnit bli 2 miljoner, eller 17 000 extra i månaden i tio år. Att vänta till 40 år hade bara lett till 1 miljon eller 8 000 extra i månaden.
Jag vet inte om 1700 i månaden är mycket eller lite för dig, men det viktigaste är att man sparar under lång tid. Hade du sparat 1 000 i månaden från det att du var 25 och du var 65 i dag hade det blivit 2,5 miljoner. 500 kronor i månaden hade blivit hälften, 1,25 miljoner.
Det här egna sparandet ska ju bara vara ett tillskott till den vanliga pensionen. Om du har lön så betalas ju sociala avgifter på 32% på din lön. Lite drygt hälften av detta är till din vanliga pension (allmän pension). Utöver detta betalar många arbetsgivare in tjänstepension på kanske 10% på din lön. Tillsammans ska detta ge dig cirka 70% av den lön du har när du går i pension vid den normala åldern.
Ditt egna sparande blir ju ett tillskott till detta och kan alltså innebära att du får ut mer än 70% av din lön i pension, eller att du kan gå i pension tidigare.
Observera dock att man inte betalar någon skatt när man sparar pengar till pensionen, utan i stället betalar du skatt när du plockar ut pengarna.
Bra exempel tydal, det vill ju till att man kan sia om framtiden 35 framåt!
Det viktigaste är ju att Ni ungdomar förstår att det inte bara är livet, som är en "gör det själv grej", utan även pensionssparandet. Nu bör man kanske räkna med hur man vill leva när man tar ut pensionen, när jag började ta ut den vid fyllda 61 så räknade jag knappt med att nå denna ålder jag har idag, jo lite till.
Så långt räcker definitivt pengarna för att vi skall kunna leva och unna oss en fyra fem resor om året. Fler pallar vi inte för och det finns flaskor för framtiden.
Själv lägger jag undan 1700 kronor i månaden. Nu vet man ju inte vad det kommer att vara värt i framtiden, men hade jag börjat med det för 35 år sedan och varit 65 i dag så hade det blivit totalt 3 miljoner i dagens pengavärde, det vill säga att tack vare det hade jag kunnat få ett tillskott till min ordinarie pension på 25 000 i månaden i tio år.
Notera att Tydals summor dessutom bara är nominella. Med ränta på ränta mm så hade de där 3 miljonerna i själva verket varit bortåt 4 mille, och eftersom man inte plockar ut allt samma dag, så ligger ju lejonparten kvar och fortsätter att generera ränta även efter att man pensionerat sig. Således innebär hans exempel att man i praktiken kan leva loppan på Hultfreds slätt (eller på annan valfri ort) från pensionsdagen ända tills man dör.
Observera dock att man inte betalar någon skatt när man sparar pengar till pensionen, utan i stället betalar du skatt när du plockar ut pengarna.
Förr kunde man välja hur man ville göra, fast det kanske inte kallades pensionssparande? Jag minns att min fru valde att skatta när de togs ut men jag valde att skatta direkt för att slippa skatt senare. Eller är jag ute och cyklar som vanligt?
Notera att Tydals summor dessutom bara är nominella.
Nej, jag använde mig faktiskt av historiska data för Affärsvärldens generalindex för Stocholmsbörsen, så det är vad det hade blivit om man satt in 1 700 i dagens pengavärde i månaden från 1975 fram till i dag.
Nej, jag använde mig faktiskt av historiska data för Affärsvärldens generalindex för Stocholmsbörsen, så det är vad det hade blivit om man satt in 1 700 i dagens pengavärde i månaden från 1975 fram till i dag.
Det har du däremot helt rätt i, det hade jag inte tänkt på.
Jag bara slängde ett öga på ditt inlägg och såg inget om räntor.... :)
Visst är det bra med tidigt pensionssparande men tänk på att pengarna i de flesta (skattegynnade) system är låsta. Om något händer under åren så sitter man där med ett kapital som man inte får röra.
Jag ser att du redan fått många goda råd. Min spontana reaktion var dock "Så tidigt som möjligt!" men det får ju aldrig komma ur pengar som du behöver idag.
En sak jag gjorde i mitt förra bolag där vi hade lite mer oregelbunden inkomst var att använda vinsten i slutet på året till att avsätta till pensions-sparande. Då slipper man lite skatt och dessa pengar saknas ofta inte lika mycket som den dagliga inkomsten i övrigt.
Att avvakta med att spara tills man är 35 låter dock väldigt sent i mina öron (om du inte alls sparat innan dess).
Sen är det väl också så att upp till 12 000 kr / år är avdragsgillt när du pensionssparar (IPS). Så att spara mer än 1000kr/mån till IPS är inte så smart, då man får skatta dubbelt.
Visst är det bra med tidigt pensionssparande men tänk på att pengarna i de flesta (skattegynnade) system är låsta. Om något händer under åren så sitter man där med ett kapital som man inte får röra.
Det behöver ju inte vara en nackdel. Det tvingar dig snarare att ha en rejäl buffert vid sidan om ditt pensionssparande och pensionspengarna vilar tryggt (?) hos banken.
Sen är det väl också så att upp till 12 000 kr / år är avdragsgillt när du pensionssparar (IPS). Så att spara mer än 1000kr/mån till IPS är inte så smart, då man får skatta dubbelt.
Jo, man får ju lägga det i olika pensionsförsäkringar. Av de 1700 jag lägger i månaden är 200 till IPS och resten går till en tjänstepensionsförsäkring.
Jo, man får ju lägga det i olika pensionsförsäkringar. Av de 1700 jag lägger i månaden är 200 till IPS och resten går till en tjänstepensionsförsäkring.
Men kan jag som arbetare betala in till min tjänstepension själv? Gör inte bara arbetsgivaren det?
Det behöver ju inte vara en nackdel. Det tvingar dig snarare att ha en rejäl buffert vid sidan om ditt pensionssparande och pensionspengarna vilar tryggt (?) hos banken.
Det är det där med en "rejäl buffert vid sidan om ditt pensionssparande" som en stor del av befolkningen saknar.
Mitt inlägg var inte mot att börja tidigt bara att man måste vara medveten om att de är låsta. Just nu har vi fått ett utslag på vad som krävs för att de ska låsas upp i förtid - att man är döende och har mycket kort tid kvar att leva.
Då vi ändå pratar om vad som krävs för att få ut pengarna i förtid kan det också vara bra att veta om man har egen tjänstepension (alltså genom eget företag) vem som står som förmånstagare om man dör. Om man inte anger någon förmånstagare så kommer pengarna att tillfalla banken, i vissa fall betyder detta dock även att eventuellt pensionsbelopp blir högre. En form av egoistiskt spelande alltså. För vissa kan detta vara vad man vill medan andra kanske hellre ser sin sambo eller make/maka som förmånstagare.