webForumDet fria alternativet

När är det lämpligt att fakturera?

Företagande

5 svar · 705 visningar · startad av Travoni

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg
Frågan#1

När jag gjort ett jobb (tjänst), när är det då lämpligt att fakturera?
Ofta är det en självklarhet, när jag levererat...
Men det funkar ju inte alltid så.
Tex. i detta fall:
Jag har programmerat en applikation som skall användas vid ett tillfälle (om två månader), applikationen fungerar och är testkörd och godkänd. Skall jag då fakturera nu, eller om två månader?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Kom överens med kunden.

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Bra svar. /T

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Kom överens eller när du och kunden är överens om att du levererat det dom beställt.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Travoni skrev:

applikationen fungerar och är testkörd och godkänd.

tydals svar är helt rätt, fast jag tycker att du redan har svarat på din egen fråga.
Om jag kopplar in en tvättmaskin till en kund bryr jag mig inte om när kunden använder maskinen. När inkopplingen är klar (och godkänd) är mitt jobb färdigt, då skickar jag fakturan. :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag jobbade några år utomlands på en av de större reklambyråerna. Dom tog betalt i flera omgångar. Vid "normala" jobb på upp till USD 10.000 ungefär fick kunden slanta 50% av offertsumman innan jobbet påbörjades och resten vid leverans. Vid större jobb delade man upp i fler betalningsomgångar.

Sen jag kom hem till Sverige om startade eget har jag (med några få undantag) kört samma modell, och hittills har ingen kund klagat. Är man ensam egenföretagare har man av naturliga skäl ett begränsat kassaflöde och det argumentet har dom köpt.

Jag tycker att fler borde börja med samma rutin.

Kanske nåt att fundera på? (I alla fall om det handlar om jobb som kräver mer än 40 timmar eller nåt i den stilen...)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)