webForumDet fria alternativet

Hur beskattas inkomst av försäljning av (hel) hobbyverksamhet?

Företagande

11 svar · 2 702 visningar · startad av annesophie

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg
Frågan#1

Hej,

Fortsättning på http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1500128#post1500128

Jag har pratat med Skatteverket men kunde faktiskt inte få ett speciellt tydligt svar av handläggaren, tänkte traska ner till lokala Skattekontoret för att se om jag har bättre tur där, men testar först här...

Jag funderar ju på att sälja av hela min hobbyverksamhet, en webbsida. Det är endast en hobbyverksamhet, jag har ju ett ordinarie heltidsjobb, och jag har idag ingen inkomst från webbsidan.

Någon som vet hur sådant ska beskattas?

Jag hittar en väldig massa information om hur man beskattar inkomst från hobbyverksamhet, men inget om beskattning av försäljning av hela hobbyverksamgheten.
Kanske är det så att en sådan inkomst beskattas som vanlig (jobb)inkomst, men det känns samtidigt lite märkligt om det skulle vara så.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Inkomst av hobbyverksamhet och vanlig jobbinkomst är i stort sett samma sak. Enda skillnaden är vem som betalar de sociala avgifterna. I fallet med hobbyverksamhet är det du själv, medan för vanlig jobbinkomst så är det arbetsgivaren.

Hobbyverksamhet känns som att det är tänkt för när du säljer billiga egentillverkade saker till privatpersoner. Privatpersoner är ju inte registrerade som arbetsgivare och kan därför inte betala sociala avgifter, medan om det är ett företag som är registrerat som arbetsgivare så känns det naturligt att de betalar ut "lön" till dig.

Att betala ut det som lön är aldrig fel, för det är ju upp till dig och arbetsgivaren att komma överens om hur mycket lön du ska ha och för vilket jobb du får det. Dessutom är det ju det alternativet som ger mest skatt, så Skatteverket har ju inget emot det.

Frågan som du bör ställa Skatteverket är om det möjligtvis kan beskattas som kapital. Det är i så fall förmånligare för både dig och köparen.

Om det ska betalas ut som lön, så blir skatterna som följer:

Säg exempelvis att de ska betala ut 100 000 till dig i lön. Företaget kommer då att få betala sociala avgifter på 32 000 och sedan ska de dra preliminär skatt och betala ut resten till dig. Kommer man inte överens om något annat så drar de 30% (sidoinkomst).

Skatteverket får: 32 000 + 30 000 = 62 000.
Du får: 70 000.
Företaget har betalat: 62 000 + 70 000 = 132 000.

Om din ordinarie årsinkomst är 300 000 kommer den alltså i och med detta att bli 400 000 som du ska skatta för. Skatten ökar då uppskattningsvis mellan 35 000 och 40 000 beroende på kommunalskatten där du bor och du kommer få en kvarskatt eftersom de bara drog 30 000.

Skulle det däremot beskattas som kapital så behöver inte företaget betala in något till Skatteverket, utan du får hela beloppet (i det här fallet 132 000). När det är dags för dig att deklarera så drar du av alla kapitalförluster, dvs om du sålt aktier eller fonder med förlust eller har betalat ränta. Du kan också dra av de kostnader du haft för att köpa hemsidan. Därefter betalar du 30% skatt på det som blir kvar.

Kan ju tilläggas också att lön blir enklast för dig. Du behöver i så fall inte deklarera något om ersättningen, utan allt kommer ju förtryckt eftersom företaget skickar in kontrolluppgift, och det väcker ju heller ingen uppmärksamhet hos Skatteverket när de granskar.

Som kapital blir det däremot lite extra att deklarera och du sticker ut från mängden...

Om det är ungefär de nivåerna som jag angivit i mitt räkneexempel skulle jag nog bara tagit det som lön av praktiska skäl, i och med att det blir mycket enklare och skatten inte är så hög.

Men om din årsinkomst ligger bortåt 500 000 eller högre, eller ersättningen är mer än 100 000, då blir skatten så onormalt hög att det kan vara värt att kolla upp om det inte går att få det beskattat som kapital i stället.

Som exempel, så här hög blir skatten på ersättningen vid en kommunalskatt på 32% vid 100 000 i ersättning och olika årsinkomster:

200 000: 30%
300 000: 36%
400 000: 52%
500 000: 56%

Tack Tydal. Du är verkligen en källa av kunskap. :-)
Jag funderar och funderar...dammit jag vill inte betala skatt alls! Är det Caymanöarna man ska bo på eller? :birp

Om det ligger nån sanning i de siffror som företaget bifogade i sitt brev till mig så skulle slutsumman överstiga min nuvarande årsinkomst med råge. Jag har dock inte fått det slutgiltiga budet i handen, pratade med VDn idag och förhoppningsvis så vet jag mer exakt efter påsk.
Min årsinkomst (jag har gått ner i tid så jag jobbar ca 75% numer, men jag har en 100%-tjänst egentligen) ligger på ca 230'.

Fick ett PM (låter avsändaren vara anonym)

--------------------
Förmodligen får du redovisa försäljningen i kapital (dvs. "bara" 30 procent skatt). Så här står det i broschyren för hobbyverksamhet:

"Försäljning av tillgångar
Försäljning av alster från hobbyverksamheten
räknas som en normal del i den löpande verksamheten,
t.ex. försäljning av hemslöjd, valpar
vid hunduppfödning, honung vid biodling o.s.v.
Försäljning av tillgångar (inventarier) som använts
i hobbyverksamheten beskattas däremot
enligt reglerna för kapitalvinst i inkomstslaget
kapital."

När du säljer en hel webbsida bör det ju vara fråga om en tillgång, eller hur?
----------------

Hmm återigen varit i samtal med Skatteverket, får skaffa direktlinje dit, och nu fick jag svaret att detta (dvs hemsidor + hobby + försäljning) är så luddigt att det inte finns några tydliga enkla riktlinjer.

Jag frågade om ovan inlägg, dvs kan inte webbsidan räknas som en tillgång. Men nja, frågan var då hur man definierar en tillgång. Tydligen så var tillgång = fysisk, iallafall traditionellt. Kan en webbsida kan anses vara en tillgång då?
Inte helt klart.
Så handläggaren ville nu dra det uppåt för att få fram riktlinjer eller något slags preliminärt styrbeslut för min del.

Galet...galet.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det kloka är väl ändå att skaffa så mycket verklighetsnära information som det bara går att få.
Bra jobbat.
Det kan kanske finnas andra mer långsiktiga lösningar från din nya uppdragsgivare! Dvs. utspritt över flera kalenderår om det kan passa.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Kolla med en skattejurist. Kanske kostar ett par tusenlappar. Eller fråga här: https://www.skatter.se

Om du ska få så mycket pengar så betvivlar jag att det kommer att beskattas som något annat än inkomst av lön. Detta innebär att du förhoppningsvis får dra av de utgifter du haft. Vinsten ska först läggas sociala avgifter på. Dividera vinsten med 1,32. Det du får kvar lär väl du få runt 40-50% skatt på givet dina övriga inkomster. Då blir det inte så mycket kvar.

En oengagerad skatteexpert ringde just upp... *suck*

Detta ska beskattas som Inkomst av tjänst (inkomstgivande hobby) på blankett T2.

Det är då själva katten att man ska behöva betala så mycket i skatt!!?? Jag har haft väldigt låga, ja i princip obefintliga utgifter, så...det gör mig ännu mer upprörd.
Det är nästan så att jag överväger att inte sälja sidan alls.

Och som en parantes.... WTF har hänt med webforums utseende? Allt är så väldigt...rosa?!? *rädd*

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

annesophie skrev:

Och som en parantes.... WTF har hänt med webforums utseende? Allt är så väldigt...rosa?!? *rädd*

Och som fortsättning på din parentes: du får väl läsa lite bland trådarna som visas på förstasidan. ;)

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=178890
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=178889

annesophie skrev:

Detta ska beskattas som Inkomst av tjänst (inkomstgivande hobby) på blankett T2.

För Skatteverkets del borde det inte spela någon roll om företaget i stället betalar ut det som lön till dig. Skatten blir samma, skillnaden är bara att du slipper deklarera något extra. Men kolla för säkerhets skull så det är okej med Skatteverket och köparen, samt att du litar på köparen så de verkligen betalar in dina skatter och avgifter (vilket de alltså ska göra när de betalar ut lön) för annars åker du på det...

Använder du blankett T2 så kommer du i stället att få hela beloppet och är ansvarig för att betala in skatten när det är dags (februari året efter) samt att det deklareras korrekt.

annesophie skrev:

Det är då själva katten att man ska behöva betala så mycket i skatt!!?? Jag har haft väldigt låga, ja i princip obefintliga utgifter, så...det gör mig ännu mer upprörd.

Ja, tyvärr har vi väldigt höga skatter om man börjar tjäna lite mer än Medelsvensson. Det känns helt enkelt som att det inte är meningen att man ska tjäna pengar.

Men det man får göra är helt enkelt att öka sina priser så de täcker in skatten. Jag (som har företag) multiplicerar med 3. Vill jag ha 200 kronor i timlön så begär jag 600 kronor i timmen, för då får jag ut 200 efter att skatterna är betalda.

Ska du använda blankett T2 gäller samma för dig.

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
145 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
144 ms — ändringar (db)