Jag startade enskild firma 2001 som år 2005 ombildades till aktiebolag, som är det jag har i dag.
När det gäller enskild firma så kan inte ägaren ta ut lön. Pengarna är redan ägarens, för en enskild firma är samma sak som personen själv. Så det är bara att ta ut hur mycket man vill och när man vill, men det påverkar inte skatten och egenavgifterna
Det man betalar skatt och egenavgifter på är vinsten och det gör man i den vanliga deklarationen. Vinsten är intäkterna minus kostnaderna. Egna uttag är ingen kostnad, så de räknas inte bort. Och saker som är dyrare, exempelvis en ny gitarr för 10 000, är ingen kostnad, det är en investering...
Kostnader är förbrukningsvaror, som strängar och plektrum, eller om man behöver hyra PA och ljus. Köper man en ny gitarr får man göra avskrivningar (justera för värdeminsknngen) och avskrivningen är en kostnad.
Vi kan ta ett räkneexempel: (observera att allting alltid räknas exklusive moms)
Intäkter: 36 000 (12 månader à 3 000 kr)
Kostnader: 10 000
Ny gitarr: 10 000
Egna uttag: 15 000
Vinsten blir då intäkter minus kostnader alltså 36 000 - 10 000 = 26 000. Vi kan också göra en avskrivning för den nya gitarren på exempelvis 2 000 (jag minns inte de exakta reglerna för avskrivningar just nu), så vinsten hamnar på 24 000.
24 000 är det belopp som det ska betalas skatt och egenavgifter på. De egna uttagen påverkar alltså inte det beloppet.
Egenavgifterna är cirka 30% så det blir 7 200 kronor. Om personen inte har haft några andra inkomster under året så blir skatten låg, endast 1 800 kronor.
Totalt blir det i så fall 9 000 i skatt och avgifter som ska betalas i deklarationen. Normalt har man dock redan under året betalat in detta i form av preliminär skatt.
Men, om personen har andra inkomster så blir skatten högre. Om personen har en månadslön på 20 000 så blir skatten i den enskilda firman 8 200 kronor. Tillsammans med egenavgifterna är det alltså 15 400 som ska betalas.