Idag fick jag besked från banken igen, en gång i månaden, nu läste jag noga.
Ränta på
Belopp upp till 100000:- Ränta 0,05%
Belopp över 100000:- Ränta 0,05%
Är det verkligen ränta på mina företagspengar? :q
Fan va jag skäms över att vara SEB kund. :r
På Handelsbanken är det 0% på företagskontot. Har i alla fall 0,1% på privatkontot. Men lånet på bostadsrätten ligger ju på 1,55% så det jämnar ju ut sig.
Men som tiderna är nu kan man ju inte ha pengar på banken. Företagets pengar ligger i aktieindexobligationer och de privata sparpengarna i fonder, mestadels aktiefonder.
Problemet med mig är att jag inte vill spela med pengarna. Lugnt och tryggt så att det blir över.
Jag vet att det fanns negativ ränta i Schweis för länge sedan. Är vi på väg dit?
Problemet med mig är att jag inte vill spela med pengarna. Lugnt och tryggt så att det blir över.
Aktieindexobligationer är lugnt och tryggt. Den enda risken du tar är att du inte får pengarna tillbaka om banken går i konkurs. Men den risken tar du ju även när du sparar pengar i banken.
Men Lasp. Bankerna måste kunna göra miljardvinster så de har råd att betala chefernas enorma bonusar och fallskärmsavtal. Hur skulle detta gå till om du skulle få ränta på dina pengar? Var du glad att banken inte tar betalt för att sitta på dina pengar istället.
Betalt tar de ju inte iofs, däremot är det en dålig investering att sätta pengarna på banken. Jag förmodar att vi alla är överens om att den ränta som finns endast är symbolisk och inte ersättning för att man faktiskt lånar ut sina pengar.
Jag flyttade nyligen över mitt banksparande från Skandiabanken till SparkontoPlus.
Okej, deras ränta är 2,5%. Man kan få mer om man låser pengarna i 1, 2 eller 3 år, som mest 3,75% för 3 år. Men det känns inte så klokt att låsa räntan eftersom de flesta tror att räntan kommer att stiga kraftigt redan under nästa år.
Dessutom kan tilläggas att Handelsbanken ger 2,35% ränta om man låser i 3 år, så där är inte skillnaden lika stor.
2,5% tycker jag är för låg ränta för att det ska kännas värt risken att byta till en okänd bank. Banken hade 2 anställda under 2008, de omsatte 1 miljon och gick med 8 miljoner i förlust. Skulle de gå i konkurs så går man miste om räntan och det tar en stund innan man får tillgång till sina pengar igen. Som sagt, för hög risk och för dålig tillväxt.
Ett år förhandla jag bort en företagsavgift, den är på ca 1500:- och jag har numera bara två företag, med mycket måttlig transaktionsomsättning och större innestående pengar på kontona.
Jag tycker att det är oskäligt att både ta betalt för att jag gör deras jobb, jag kommer ihåg tiden när man skyndade sig innan den 12 eller 17 var månad. Stod en timme i kö för att få det instansat. Så visst är det bekvämt numera. Men jag vill ha förräntning.
Och det var det löjliga 0,05% som triggade det hela ;-)
Jag är inte intresserad av att låsa mitt banksparande - det gör jag med andra sparformer. SparkontoPlus ger ju inte så mycket ränta men om man inte vill spara pengarna i en bank, inte vill binda dom och ha fria uttag så är det svårt att hitta bättre ränta. http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm
Dessutom har du fel när du skriver att man går miste om räntan.
Dessutom har du fel när du skriver att man går miste om räntan.
Ja, jag kanske skulle varit tydligare. Det är alltså under perioden från konkursen till dess man får pengarna (upp till tre månader) som man går miste om räntan.
Det stämmer. Om BlueStep Finans skulle gå i konkurs helt utan förvarning kan det hända att man blir utan ränta i några månader. För min del skulle det ändå bli en vinst jämfört med att ha kvar pengarna hos min vanliga bank.
När det gäller risken: BlueStep Finans ägs av Bluestep Bostadslån som i sin tur ägs av Bluestep Capital Holdings. Det skulle vara en stor prestigeförlust för Bluestep Capital Holdings att låta ett av sina dotterbolag gå i konkurs så men står nog ut med en betydligt större förlust än 8 mille.
Aktieindexobligationer är lugnt och tryggt. Den enda risken du tar är att du inte får pengarna tillbaka om banken går i konkurs. Men den risken tar du ju även när du sparar pengar i banken.
Nja, statlig insättningsgaranti gäller väl? (y)
Upptäckte i förra veckan ett konto med 60 papp på till 0,5% ränta - som jag tyckte var illa. Nu inser jag att jag hade rena lyxräntan...