webForumDet fria alternativet

Friskvård i enskild firma

Privatekonomi

6 svar · 2 661 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag har läst mig till lite olika bud nu ikväll men får inte klarhet i hur det egentligen ligger till.

Får jag gå till gymmet, ta ett träningskort för en femhundring och belasta min enskilda firma med denna utgift, likt en friskvårdspeng? Eller är det big no-no och ajabaja om skattmasen skulle få för sig att gå igenom mina papper en gång för alla?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Enligt min ekonom är det inte möjligt att dra av för friskvård som enskild firma. AB går fint däremot.

Märklig regel i så fall, varför skulle inte det vara möjligt?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Som regelverket är utformat nu så verkar friskvårdsbidrag vara ämnat för anställd personal och i en enskild firma är du inte anställd på det sättet. Lite flummigt och orättvist kan tyckas men det verkar som om det lagts en motion för att förändra det: http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&dokid=GW02Sk283

Tack för den!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ja men vad är beloppet per år då?

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag har också stört mig på det! Att jag inte får dra av mitt gymkort i företaget. Idiotisk regel egentligen, som egen företagare är det väl extra viktigt med god hälsa eftersom allt står och faller med en själv. Och speciellt för oss i IT-branschen är det ju A och O att få röra på sig. Sitter ju ändå fast vid tangentbordet större delen av dagen.

Orättvist också att riksdagen får betalt för sin motion, när vi egenföretagare inte ens får göra avdrag för vår. :e

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)