webForumDet fria alternativet

Upphovsrätt sälj saker på nätet

Juridik

11 svar · 1 235 visningar · startad av J07

Medlem sedan maj 2007172 inlägg
Frågan#1

Vilka regler finns det för att starta en webbshop där man säljer saker tex en leksak av något märke som även finns i vanliga butiker. Behöver man kolla något innan eller kan man sälja fritt? (om man har reg företag givetvis)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det finns ju egentligen massor av regler, allt från skatteregler till regler om marknadsföring osv. Men eftersom du skrivit "Upphovsrätt" i rubriken så är det väl såna regler du syftar på.

Så länge du kommit över prylarna på laglig väg, och att det inte är plagiat du säljer, så ska det ju inte finnas några hinder.

Du får nog ställa mer specifika frågor om du ska få bättre svar.

Ok, tack för svar.

Om jag säger såhär då:

Jag bestämmer mig för att skapa en webbshop med försäljning av tex lego byggsatser. Vilka hinder kan jag då stöta på när jag säljer dessa modeller?

Kan jag lägga ut dessa till försäljning utan att söka några tillstånd någonstans och bara sälja på?

Förutsättning: varor inhandlade på laglig väg och reg företag.

Det är bara att sälja på.

Sen är det väl en annan sak att t.ex. Lego själva kanske inte gillar det om dom kanske kräver "auktorisation" eller liknande och du inte har det (du kanske köper från en grossist som i sin tur inte får sälja till dig), eller om Toys R Us tycker att dom ska ha ensamrätt eller annat sådant hinder.

Men det bryter ju inte mot några lagar, och vare sig Lego eller Toys R Us kan ju knappast stämma dig heller eftersom du inte har något avtal med någon av dom, utan bara med din leverantör som dom (Lego och Toys R Us) i så fall får ge sig på.

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Sen ska du tänka på att du inte får sno bilder hur som helst.
Troligen kommer Lego att tillhandahålla produktbilder, men du ska vara säker på att du får använda dem innan du visar dem i din shop.

Hmm känsligt det här. Hur är det med url? Kan man ha något i den som relaterar till produkten man säljer. Hur menar ni att man ska göra med produktbilder? Ta foto på egen hand och använda dessa?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Ska du sälja lego så kontakta lego.
är inte det enklast.

kan finnas avtal mellan lego och återförsäljare och du kanske inte får sälja dom ens.

Kontakta alltid tillverkaren och ägaren av varumärket

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

J07 skrev:

Hmm känsligt det här. Hur är det med url? Kan man ha något i den som relaterar till produkten man säljer. Hur menar ni att man ska göra med produktbilder? Ta foto på egen hand och använda dessa?

Det bästa är väl om du kommer på ett helt eget namn. Du får ju inte använda deras varumärken i din marknadsföring utan tillstånd. Du kan också bara ha en text-beskrivning om dina produkter, och om du vill ha bild så är väl det bästa att fråga tillverkaren, de ställer förmodligen gärna upp med sånt eftersom de gärna ser en ökad försäljning.

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

J07 skrev:

Vilka regler finns det för att starta en webbshop där man säljer saker tex en leksak av något märke som även finns i vanliga butiker. Behöver man kolla något innan eller kan man sälja fritt? (om man har reg företag givetvis)

Du undrar över generella regler?

Det finns till exempel regler om du säljer något elektriskt. Den varan måste vara typgodkänd för att få säljas inom EU. Kolla detta med CE-märkning.

Sen får man inte sälja till barn heller hur som helst. Till exempel måste nallen för barn under tre år vara typgodkänd att inte ögat lossnar. Eller bilen, att inte saker går att pilla bort så att barnet kan skada sig.

Det står en del på Konsumentverkets hemsida. Läs på!

"Enligt produktsäkerhetslagen ska varor och tjänster som tillhandahålls av
näringsidkare vara säkra. Konsumentverket svarar för kontroll och tillsyn av
säkerheten hos leksaker, personlig skyddsutrustning och de varor och
tjänster som inte täcks av särskilda produktdirektiv inom EU. "
http://www.konsumentverket.se/foretagare/foretagsakerhet/?WT.ac=Företag+och+säkerhet

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

preben skrev:

Du undrar över generella regler?

Det finns till exempel regler om du säljer något elektriskt. Den varan måste vara typgodkänd för att få säljas inom EU. Kolla detta med CE-märkning.

Sen får man inte sälja till barn heller hur som helst. Till exempel måste nallen för barn under tre år vara typgodkänd att inte ögat lossnar. Eller bilen, att inte saker går att pilla bort så att barnet kan skada sig.

Det står en del på Konsumentverkets hemsida. Läs på!

"Enligt produktsäkerhetslagen ska varor och tjänster som tillhandahålls av
näringsidkare vara säkra. Konsumentverket svarar för kontroll och tillsyn av
säkerheten hos leksaker, personlig skyddsutrustning och de varor och
tjänster som inte täcks av särskilda produktdirektiv inom EU. "
http://www.konsumentverket.se/foretagare/foretagsakerhet/?WT.ac=Företag+och+säkerhet

Men det där låter mer som regler riktade till tillverkaren, tycker jag.

erciz skrev:

Det bästa är väl om du kommer på ett helt eget namn. Du får ju inte använda deras varumärken i din marknadsföring utan tillstånd. Du kan också bara ha en text-beskrivning om dina produkter, och om du vill ha bild så är väl det bästa att fråga tillverkaren, de ställer förmodligen gärna upp med sånt eftersom de gärna ser en ökad försäljning.

Visst får han använda tillverkaren varumärke! Säljer han Lego (=varumärket) så får han naturligtvis tala om det. Däremot är det tveksamt om han får använda Legos logotyp i annonser, och det är väl snarare det du menade, va?

Och visst kan han ta bilder på lådorna själv och publicera om han vill. Han måste alltså inte alls "bara ha text-beskrivning". Tänk "Blocket", t.ex.

Ofta är tillverkare inte alls glada över att det dyker upp återförsäljare som dom inte har koll på, och jag tror det handlar om något liknande här. Och i sådana fall är dom absolut inte villiga att bidra med material (bilder osv) till marknadsföringen.

Tack för alla svar.
Nu är det inte just Lego jag vill sälja, bara ett exempel men det lär ju vara samma regler för andra saker.

Kan kanske vara svårt att få tag i "Upphovsmannen" om denna finns i annat land och dessutom finns ingen svensk "upphovsman" att tillgå.

När det gäller frakt, kortbet, faktura och andra råd så verkar posten ok att anlita. Någon som vet om det är att rekommendera? Dyrt? kunniga?

Finns det något bättre/billigare alternativ?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)