webForumDet fria alternativet

Skydda namn på webbtjänst behövs det?

Företagande

7 svar · 1 215 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

OBS långt inlägg, kort version längst ner.

Ponera att jag startar en webbtjänst med namnet t.ex. Blaha och registrerar domänerna blaha.se, blaha.com, blaha.net. På sajten startar jag produkter t.ex. maps.blaha.com och mail.blaha.com.

När denna webbtjänst blir lönsam i framtiden kanske jag vill driva det genom ett företag. Då ligger Blaha AB nära till hands. Men eftersom det namnet blivit inarbetat genom min framgångsrika webbtjänst kanske nån har registrerat det företaget redan, eller har de inget att tjäna på det?

Den stora frågan är om jag behöver skydda mitt namn, som jag eventuellt vill ha som företagsnamn senare? Eller räcker det med att jag äger domänerna?

En annan liten fråga som dyker upp, kan någon som efter att jag registrerat domänerna registera sitt företag och hävda rätt till domännamnen?

Om någon mot all förmodan registrerar Blaha AB när jag redan dragit igång min webbtjänst, vad får det för konsekvenser för mig? Får jag inte längre marknadsföra min webbtjänst under namnet Blaha i Sverige? Får jag marknadsföra den under Blaha.se? Undanflykten kanske bli att registrera nåt snarlikt t.ex. Blahaja Technology AB och driva webbtjänsten Blaha med det företaget, men frågan om hur jag får marknadsföra mig kvarstår.

Hoppas det finns nån wF:are som är kunnig på området. Det blev många frågor.

Den korta versionen: Kan jag i lugn och ro dra igång min webbtjänst blaha.se utan att ha registrerat Blaha AB?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

erciz skrev:

Om någon mot all förmodan registrerar Blaha AB när jag redan dragit igång min webbtjänst, vad får det för konsekvenser för mig? Får jag inte längre marknadsföra min webbtjänst under namnet Blaha i Sverige? Får jag marknadsföra den under Blaha.se? Undanflykten kanske bli att registrera nåt snarlikt t.ex. Blahaja Technology AB och driva webbtjänsten Blaha med det företaget, men frågan om hur jag får marknadsföra mig kvarstår.

Om omständigheterna är "normala" kan dom hävda varumärkesintrång och kräva att du släpper domänen till dom och att du inte använder namnet alls.

Registrera namnet, slipp bekymmer.

Danne V skrev:

Om omständigheterna är "normala" kan dom hävda varumärkesintrång och kräva att du släpper domänen till dom och att du inte använder namnet alls.

Registrera namnet, slipp bekymmer.

Vad menar du med "Registrera namnet"? Domännamnet har jag redan registrerat, men inte lanserat tjänsten/programmet. Men jag har inget företag eller nån sån registrering. Även fast att jag har registrerat domännamnet innan de har startat nåt företag, kan de då kräva domännamnet och hävda varumärkesintrång? Jag var ju först med domänen åtminstone.

erciz skrev:

Vad menar du med "Registrera namnet"? Domännamnet har jag redan registrerat, men inte lanserat tjänsten/programmet. Men jag har inget företag eller nån sån registrering. Även fast att jag har registrerat domännamnet innan de har startat nåt företag, kan de då kräva domännamnet och hävda varumärkesintrång? Jag var ju först med domänen åtminstone.

Vad jag menar är att du ska registrera namnet på något sätt, antingen som företagsnamn eller ett varumärke eller båda. http://www.prv.se/Varumarke/ och/eller https://www.bolagsverket.se

Ja, man kan normalt hävda varumärkesintrång även om du registrerat domänen före det andra företaget registrerats.

Danne V skrev:

Vad jag menar är att du ska registrera namnet på något sätt, antingen som företagsnamn eller ett varumärke eller båda. http://www.prv.se/Varumarke/ och/eller https://www.bolagsverket.se

Ja, man kan normalt hävda varumärkesintrång även om du registrerat domänen före det andra företaget registrerats.

Tack för goda råd. Nu har jag ansökt om varumärke. Lär väl få svar strax innan jul nån gång om hur det gick.

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

erciz skrev:

OBS långt inlägg, kort version längst ner.
[....]

Den korta versionen: Kan jag i lugn och ro dra igång min webbtjänst blaha.se utan att ha registrerat Blaha AB?

Svar: Ja.

http://www.iis.se/domaner/tvistlosning-atf/

Ingen kan i efterhand registrera Blaha AB och göra anspråk på ditt domännamn.

För att den som ansöker om tvistlösning ska nå framgång i sitt ärende behöver han visa att tre omständigheter, rekvisit, är uppfyllda.

\* Sökanden måste ha en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige.
\* Innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han registrerade eller använde domännamnet
\* Innehavaren ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.

Alltså. Alla tre omständigheter måste uppfyllas.

http://www.iis.se/domaner/tvistlosning-atf/atf-beslut/
Läs 51. Begagnat.se

I korthet: En man registrerade domänen begagnat.se i syfte att sälja den. Ett företag registreras senare i namnet "Begagnat.se Sverige AB" och vill göra anspråk på domänen begagnat.se.

Begangat.se Sverige AB förlorar målet och kan inte göra anspråk på domänen begangat.se.

Läs hela PDF:en för detaljer.

preben skrev:

Ingen kan i efterhand registrera Blaha AB och göra anspråk på ditt domännamn.

Bara för att klargöra: ditt inlägg avser del av ett företagsnamn, och dessutom ett företagsnamn som är ett vanligt ord ("begagnat"). Det är alltså inte så märkligt om dom inte kunde kräva att domäninnehavaren släppte domänen.

Hade det däremot varit ett registrerat varumärke så hade det sannolikt blivit en annan utgång.

Jag äger nu iaf domänen och har ansökt om varumärke, men inte fått nåt svar på ansökan ännu. Jag tror att jag bör vara relativt säker nu. Ska nog inte behöva skaffa ett AB i namnet för att vara säker och antar att ingen annan blir beviljad ett AB med mitt märkesnamn om jag får varumärket.

382 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
255 ms — ändringar (db)