webForumDet fria alternativet

Är det underförstått att man lägger på för sociala avgifter?

Företagande

11 svar · 2 789 visningar · startad av KillenK

Medlem sedan jan. 200512 inlägg
Frågan#1

Jag har två frågor.

1.
Jag blev erbjuden ett programmeringsjobb för ett tag sedan och sa att jag ville ha 300kr per timme och det var ok. Jag ska fakturera alltså. Sedan pratade vi inte mer om det och nu är jobbet gjort. Jag tänkte att jag ville ha 300kr plus moms och sociala avgifter, men kom nu på att företaget som gav mig uppdraget kanske bara räknar med 300kr/h inkl. allt? Hur uppfattar ni "300kr/h"? Låt säga att jag har jobbat 10 timmar, vad bör jag fakturera?

2.
Varför finns det både F och FA-skattsedel? Jag förstår att F är för heltidsföretagande och FA för dem med anställning vid sidan av, men är det nackdel för en heltidsföretagare att ha FA-skatt utifall han skulle få för sig att ta på sig en anställning och få lön vid något enstaka tillfälle eller under en kortare tid? Jag menar: varför söker inte alla FA-skatt då den erbjuder "mer"?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

På fråga 1 svara jag att det nog är OK med priset plus moms. Om ni inte har talat om sociala avgifter så kan nog inte det läggas på nu.

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

1. Tror du får svårt att lägga på alla avgifter, men momsen kan du nog lägga på. 300kr plus moms i timmen är ett rimligt (men lågt) pris. Handskas jag med ett företag, så antar jag att det är exklusive moms, men jag brukar fråga om det inte framgår tydligt.

2. Ingen aning varför inte alla vill ha FA. Jag har FA eftersom jag försörjer mig som anställd och kompletterar med lite företagande på sidan om.

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

1.
Man lägger aldrig på för sociala avgifter i efterhand, däremot så pratar man oftast om priser exkl moms när det är företag.
Jag skulle ha fakturerat 3000kr exkl moms, eller 3750kr inkl moms beroende på hur du vill ha det.

/red
Ojdå, några hann före :)

Hehe, tre stycken på samma klockslag...

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

I och med dina frågor så låter det ju inte som du har F-skatt, och skulle du inte ha det blir ett läget ett annat, så därför svarar jag också...

1. Har du F-skatt? I så fall ska du betala sociala avgifter. Har du inte F-skatt ska den som anlitat dig betala sociala avgifter. Och det är den som anlitar dig som ansvarar för att kolla hur det ligger till.

2. Det är F-skattsedeln som man behöver ansöka om. A-skatt har man ju redan. Väljer du att bara ha F-skatt så blir det aldrig någon diskussion om vem som ska betala sociala avgifter. Väljer du att ha FA-skatt så kan ju du och den som anlitar dig komma överens om vad som ska gälla.

Medlem sedan jan. 200512 inlägg

Tack för svaren.

Jag har F-skatt, men är bara lite färsk. Det blir 300kr/h plus moms jag fakturerar.

Kom på en annan sak. Vad bestämmer betalningsvillkoren? Hur många dagar är standard och vad gäller om inget har sagts? 10, 14, 30 dagar?

Det är standard med 30 dagar, och man har juridisk rätt till det.

Min sambo läser en ekonomikurs just nu, och där fick dom tipset att iallafall skicka fakturor på 10 dagar, för att slippa ligga ute med pengar så länge, många betalar inom 10 dagar.
Du ska dock veta att du inte har rätt att bråka om pengarna inte kommer förrän efter 30 dagar.

Har kunden dock en gång betalat på 10 dagar, så är det det som gäller, och då kan du bråka om dom är sena sen. Oftast vinner man dock inget på att bråka.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Själv sätter jag 21 dagar, som var föreslaget som en slags EU norm. Då kommer förfallodagen oftast inte på en lördag eller söndag så en 7 multipel är inte fel.
Sedan är det så som StefanBergfeldt säger! Om kunden har betalat inom en tid så anses den gälla.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

StefanBergfeldt skrev:

Det är standard med 30 dagar, och man har juridisk rätt till det.

Min sambo läser en ekonomikurs just nu, och där fick dom tipset att iallafall skicka fakturor på 10 dagar, för att slippa ligga ute med pengar så länge, många betalar inom 10 dagar.
Du ska dock veta att du inte har rätt att bråka om pengarna inte kommer förrän efter 30 dagar.

Har kunden dock en gång betalat på 10 dagar, så är det det som gäller, och då kan du bråka om dom är sena sen. Oftast vinner man dock inget på att bråka.

Jag har reglerat tiden till 14 dagar i avtalet jag gör med kunden.
Det är bara ett av de företag som anlitar mig som har 30 dagar.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Talar jag med företag lämnar jag priser ex. moms utan att tala om det. ;)
Privatpersoner blir det med moms utan att jag nämner det.

Jag säger alltså inte "300 kronor exlusive moms" utan bara "300 kronor" till företag.
De flesta företag (alla?) föutsätter att det är utan moms och gör de inte det så frågar de, annars gör de fel i mina ögon.
Eftersom du har F-skatt så ska priset även täcka dina sociala avgifter.

300 kr/tim låter riktigt billigt i mina ögon men det är ju upp till dig själv.

F- eller FA-skatt har jag ingen riktig koll på. Eftersom jag var anställd under samma år som jag startade eget blev det FA-skatt. När jag frågade om jag skulle ändra till F-skatt när jag inte var anställd längre fick jag till svar att det inte fanns någon anledning att ändra så därför gjorde jag inte det. :)

Hmm, en multipel av sju var ju ett bra tips, det ska jag ta åt mig.

Och 300kr är billigt, men motsvarar ändå en månadslön på ca 25000 vid 100% beläggning.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)