Om du inte kan få "starta-eget-bidrag" från AF så tror jag inte det finns så stora möjligheter att få rena bidrag. Gör ett sök på ordet "nyföretagarcentrum" plus namnet på den ort du bor och se vad du kan hitta. Bra ställe att börja ställa frågor.
Vinnova har en del utlysningar som är intressanta för nystartade företag.
Vi var en av tio företag som fick pengar från Vinn-NU i höstas. Prissumman var på 300 000:- och pengarna ska vara inriktade på affärsutveckling i företaget. Ett första steg mot större finansiering.
Sen beror det ju lite på vad du tänker dig för typ av företag också. Vi jobbar med kommersialisering av den forskning vi gör på Mälardalens Högskola och det är väl såna typer av företag som Vinn-NU främst riktar sig till.
http://www.innovationsbron.se/ kan också hjälpa till med finansiering om du har en bra idé. Många städer har företagskluster (Teknikbyn i Västerås, Munktell Science Park i Eskilstuna, osv.) Där har man en bra organisation för att få igång företag. Affärscoacher, kontaktnät, företagsträffar, seminarium, osv.
Men var beredd på att lägga tid på en ordentlig och välskriven ansökan med en bra affärsplan och tydliga mål. En planering för några år framåt är också bra om man kan visa upp. Och givetvis vad man tänker göra med pengarna.
Hör med ALMI också, dom har en del koll på både bidrag och lån man kan få ta del av
Nej... ALMI har LÅN, inte BIDRAG. Kolla det!
Jag tror att AF i kristider som dessa skulle se över det där med 25-årsregeln. Kolla på ditt lokala kontor vad som egentligen gäller.
Ang. din andra tråd. Gör en marknadsundersökning. Sök upp företagen, fråga om de är intresserade, hur mycket de skulle vara villiga att betala, om de vill köpa av dig osv. Detta material kan du sen ha med dig till AF när du snackar startaegetbidrag.
Det är till STOOR, jag betonar STOR, hjälp för dig! Det är en j-vla skillnad att ha en bra idé och att ha fakta...!! Typ hela skillnaden.
Har du 5-10 färdiga kunder då är det troligen det som gör att du får bidraget. Samt omvänt, denna faktor som gör att du INTE får bidraget!
Så är det... Lycka till!
Att köra eget är kul, men kan vara lite tufft. Man får sänka sin standrard från low-budget till no-budget... Dina föräldrar kanske kan hjälpa dig lite?
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25