Låt säga att man/någon/vemsomhelst (hihi) kanske vill starta en blog (gratisblog) som handlar om film och som länkar till filmer..
Men länkarna är dock från andra sajter, samt att man visar hur man laddar ner anonymt med lagliga freewareprogram, samt att det program man laddar ner med är freeware och lagligt.
Varken blog eller den som har bloggen kan ju åtalas då.. det är ju bara länkar?
Glömde/ frågan gäller även om man/någon etc.. skapar en egen hemsida med länkar till vad som tidigare refererats till. För vad jag förstått så är det inte olagligt att länka till lagliga sidor som kan innehålla allt från hemvideos till filmer?
Självklart är det inte olagligt att länka till lagliga sidor. Du kan länka till ex Pirate Bay också om du vill. Dit länkar du ju för att visa på någon av dom lagliga torrents som finns där.
Juridiskt sett ska det nog inte vara något problem så länge du inte har laddat upp filmerna. (Jag gissar att det handlar om upphovsrättsskyddat material som du inte äger rättigheterna till) Det finns ett prejudicerande fall som säger att någon som länkar till upphovsrättsskyddat material på en hemsida inte är ansvarig, ens vid djuplänkning, utan den som hostar filen. (Visserligen är fallet gammalt så jag vet inte om något nyare fall overridat det sen dess) Fallet med TPB spelar inte (bör inte spela) någon roll eftersom de tog en mer aktiv roll i och med trackern.
Tänk dock på att många blog- och web-hostar har avtal som inte ens tillåter sidor som länkar till upphovsrättskyddat material. Och skulle du länka till bloggen i din signatur här på wF skulle du bli ombedd att redigera signaturen.