webForumDet fria alternativet

Fortkörning påföljd

Juridik

33 svar · 7 437 visningar · startad av Lasse H · sida 2 av 2

Frågan, av Lasse H

Körde nyss i 120 km/tim på 70-väg i söderledstunneln och fotograferades av en fartkamera. Vad kan jag förvänta mig för påföljd?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

J. Rönnberg skrev:

Jupp, en polis måste ingripa, även utanför arbetstid, om denna ser ett brott som begås. Ingripa kan innebära allt från att larma polisen till att gripa personen/personerna. Allt efter vad som är lämpligt utifrån situationen.

Gäller i det distrikt där polisen ifråga jobbar.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

J. Rönnberg skrev:

Jupp, en polis måste ingripa, även utanför arbetstid, om denna ser ett brott som begås. Ingripa kan innebära allt från att larma polisen till att gripa personen/personerna. Allt efter vad som är lämpligt utifrån situationen.

Nja, är det verkligen helt säkert? Jag vet att farsan inte stoppade folk ute på Ekerö där vi bodde, men det kanske var för att morsan uttryckligen sagt åt honom att ge fan i det. :e
Kanske inte så skoj att folk säger "där bor den där polisen som stoppar folk" när de går förbi tomten...

Medlem sedan juni 200739 inlägg

:stefan: skrev:

Nja, är det verkligen helt säkert? Jag vet att farsan inte stoppade folk ute på Ekerö där vi bodde, men det kanske var för att morsan uttryckligen sagt åt honom att ge fan i det. :e
Kanske inte så skoj att folk säger "där bor den där polisen som stoppar folk" när de går förbi tomten...

vad man måste och vad man gör är två skillda saker.

vet tex sjuksköterskor som väljer om de vill kliva in och ta hand om folk som skadat sig.

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg

Undrade bara eftersom dom följde efter i en icke polisiärt utrustad bil (som vilken bil som helst) i civila kläder och jag vart lite förvånad över att dom får följa efter i dom hastigheter som dom själva nämner enligt förundersökningen, 170-190kmh..
Kan då inte själva jakten i sig ses som rätt farlig och dumdristig eftersom att han som körde inte hade en aning om att det var polisen som låg efter eller någon annan galning?
Vill inte på nått sätt försvara min väns handlingar, vet hur illa det kan gå om man säger så, men polisens agerande förbryllar mig lite..

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Melitta skrev:

Undrade bara eftersom dom följde efter i en icke polisiärt utrustad bil (som vilken bil som helst) i civila kläder och jag vart lite förvånad över att dom får följa efter i dom hastigheter som dom själva nämner enligt förundersökningen, 170-190kmh..
Kan då inte själva jakten i sig ses som rätt farlig och dumdristig eftersom att han som körde inte hade en aning om att det var polisen som låg efter eller någon annan galning?
Vill inte på nått sätt försvara min väns handlingar, vet hur illa det kan gå om man säger så, men polisens agerande förbryllar mig lite..

Såvitt jag kan läsa så står det "civil polisbil". Med andra ord en bil i stil med en sk. "pilot" eller liknande. Det finns gott om omålade polisbilar i landet och detta var oppenbarligen en sån enligt texten.

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg

Njae, enligt texten hade han också kört om en dom vilket inte heller var sant då dom stod på en rastplats intill vägen och rökte när han körde förbi så det får man nog tolka som man bäst känner för det.. Enligt polaren körde dom en gammal Saab 99/900 (kommer inte ihåg vilket) vilket jag har svårt att tro är en "civil" bil i den bemärkelsen :) samt att poliserna varken hade polislegg att uppvisa eller radio i bilen utan som dom själva sa till polaren att dom ringt in med mobil för att få förstärkning..

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Har själv fått polisbrickan upvisad genom fönsterrutan utan ingripande av en polis i civilbil. Hände vid provkörning av en lite snabbare Audi på E4. Dagen efter var polisen ifråga hos bilhandlaren i annat ärende och frågade "Ni hade möjligtvis inte ett par killar med en lånad Audi igår? De höll inte riktigt hastighetsbegränsningen" och så log han lite. ;)

-42- skrev:

vad man måste och vad man gör är två skillda saker.

vet tex sjuksköterskor som väljer om de vill kliva in och ta hand om folk som skadat sig.

Då gör de fel eftersom sjuksköterskor och läkare måste enligt lag stanna, annars kan Socialstyrelsen dra in deras legitimationer.

Men däremot är jag osäker på om samma/liknande lag gäller för poliser.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

:stefan: skrev:

Då gör de fel eftersom sjuksköterskor och läkare måste enligt lag stanna, annars kan Socialstyrelsen dra in deras legitimationer.

Nej, det är fel. Utanför arbetstid så finns det ingen lag som tvingar sjukvårdspersonal att ingripa, utöver de lagar som gäller för alla människor när det handlar om att larma och varna enligt lagen om skydd mot olyckor. Däremot finns det etiska regler, men de är inte tvingande.

Under arbetstid är det dock en annan sak.

Dryden skrev:

http://op.se/ostersund/1.921741

Hm. Farsan stoppade vid minst ett tillfälle en fortkörare med vår privata bil och fortköraren blev fälld. Farsan fick ta bilen till bilbesiktningen (eller vart det nu var, nån provningsanläggning) där de provmätte hans hastighetsmätare så att den visade rätt och att farsan hade rätt angående hastigheterna.
Men detta var säkert femton år sen, regelverket kan mycket väl ha ändrats sen dess.

sgtpepper skrev:

Nej, det är fel. Utanför arbetstid så finns det ingen lag som tvingar sjukvårdspersonal att ingripa, utöver de lagar som gäller för alla människor när det handlar om att larma och varna enligt lagen om skydd mot olyckor. Däremot finns det etiska regler, men de är inte tvingande.

Under arbetstid är det dock en annan sak.

Det där vill jag faktiskt ha nån länk till. När dåvarande sambon fick sin sjuksköterskelegitimation från Socialstyrelsen sade hon att nu var det slut med att köra förbi exempelvis bilolyckor, stannade hon inte kunde hon bli av med legget. Detta hade även tagits upp i en av de sista kurserna på högskolan.

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Men nu var det ju något helt annat tråden handlade om...:OO

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

sgtpepper skrev:

"Däremot har varken sjuksköterskor eller annan vårdpersonal en juridisk skyldighet att på sin fritid ingripa vid olycksfall"

"Hälso- och sjukvårdspersonal har inte någon lagreglerad skyldighet att ingripa och hjälpa till vid olycksfall m.m. under sin fritid"

Det var fan, då har det ändrats! Den där lagen om skydd mot olyckor kom 2003 och detta utspelades alltså innan dess.

Då har man lärt sig något i dag också! ;)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)