Du får nog definiera lite mer! I "mitt" Café finns inte stekbord som startgrej.
Har du lokal och personal Har du säkerhetsgodkännande och övriga myndighetstillstånd?
Det är många frågor som behöver svar innan man kan ge en bild.
Men jag hoppas att du får svar. Vad har du för referens! Fråga en liknande verksamhet som inte konkurrerar. Men det är ju det du gör här!
Lyxfällan hade för några avsnitt en caféägare som behövde hjälp med att få ekonomin på fötter.
Matvarorna kan du ju kolla på ngn storköksgrossist, möbler kan man ju hitta på secondhand. I programmets café var ett av de största problemen avsaknad av en vask på rätt ställe så man fick inte göra mackor och sallader själv vilket gjorde att de inte kunde få rätt täckningsgrad (75%) på varorna de sålde.
Försök att hitta programmet, det var riktigt bra för att få insyn i caféveksamhet.
Stekbord lär du väl ändå ha till t.ex lagning av kyckling i en baquette ( för att göra ett exempel ).
Det beror ju på vad man ska laga för mat iof,
men jag har tänkt att göra mackor / baquetter / sallader och liknande.
Jag har lokal & personal, men ej tagit kontakt med myndigheterna än,
då jag skall hjälpa till med att få ihop denna kostnadskalkyl först.
Om du inte har en kalkylfil så kan du prova att använda denna.
Där har du en hel del poster, finns vissa rader som du inte kommer att behöva, men då jag drivit företag så finns det många gemensamma nämnare som man inte tänker på.
Innan du börjar fokusera på verksamheten, så har du registrering av firma, revisor, försäkringar, löner, reklam och en massa administrativa kostnader m.m.
Gällande försäkringar så kan jag rekommendera https://www.fora.se som tar fram olika paket, känns ju lite surt att investera dyrt i olika maskiner som sedan av olika anledningar skulle kunna paja.
Så min erfarenhet är att försäkringar, revisionsbyrå gäller det att inte snåla på då det kan bli förödande i slutänden.
Se till att ordna moms och F-skatt, när det gäller dessa bitar så hittar du mycket nyttigt på https://www.skatteverket.se
Skall du försöka låna pengar eller få in riskkapital till din verksamhet så är det väldigt viktigt att du tar fram en affärs/-marknadsplan, då både banker och andra intressenter kommer att kräva detta, så det gäller inte att vara blyg.
Gäller att kunna sälja in sitt koncept som något unikt då det kryllar av cafén.
Steg 2 som du är inne på så har du en hel del kostnader gällande lokalen, som skrivit tidigare, köksutrustning, möbler.
Hoppas att du inte blir för avskräckt men det är en väldans massa pusselbitar som måste gås igenom innan man är uppe och rullar, ett tips att göra en tidplan och checklista samt lägga ner tid på de planer som jag skrev ovan.