Jag har byggt en hemsida åt ett företag. Företaget har bytt ägare och nuvarande ägare kräver att sidan ska stängas pga att det är hans företag på nätet utan hans tillstånd. Han vill själv bygga en hemsida och lägga upp den på en annan domän. Jag har erbjudit honom sidan gratis och att låna domänen gratis men han vägrar.
Jag vill ha kvar sidan för att den va byggd oxo i merit-syfte.
Så frågan är har han rätt att kräva att hemsidan ska läggas ner?
Om folk kan uppfatta att företaget står bakom webbplatsen (inte "hemsida". "Hemsidan" är webbplatsens första sida) så har han full rätt att kräva att den tas ner. Har firman dessutom betalat för den så är det inget att diskutera.
Men om du lägger upp den på en egen domän och TYDLIGT markerar på varje sida att det är ett arbetsprov och att företaget ifråga INTE står bakom webbplatsen, så finns inga hinder. Om du dessutom byter ut företagsnamnet överallt och maskerar det på bilder, etc, så kan han inte hindra dig alls.
(Jag förutsätter att ni inte har kommit överens om något annat som är relevant förstås)
Har du använt material till sidan som du fått från företaget, ex. bilder och texter ? Rätta mig om jag har fel, men det är i så fall upphovsrättsskyddat och ägs fortfarande av företaget, om du inte har bevis på att du fått det (altså inte bara fått lov att använda det).
Vet inte hur material man tagit från broshyrer osv. fungerar då man gör det som arbetsprov.
lite sent kanske, men det här lät udda
har jag fattat det rätt att du har byggt en sida åt företaget X på uppdrag av den tidigare ägaren? borde inte företaget då stått som ägare av domän och webhotell? Dvs webbsidan ingick i företaget?
En webbplats som tillhör ett företag innehåller normalt sett en logotype, firmanamn kontaktuppgifter med mera till företaget i fråga. Det blir ju en märklig situation om DU ska ha en sida med ett annat företags namn på som dom sen inte vill kännas vid...!? Det kan ju bara sluta på ett sätt....
För utom alla redan kloka inlägg ... vilken merit är det att ha en sida upp som den nya ägaren inte vill ha o talar vitt o brett om dig som den där jobbiga webdesignern som inte vill ta bort hans sida ... ingen merit kan vara sämre än en riktigt missnöjd kund... visserligen kan man inte tillfredsställa alla ...men här torr jag att gemene man skulle tänka.. ta bort sidan om han inte vill ha den...
Öppna en egen domän o bygg ngr exempelsidor som meriter o ragga nya kunder o ha som vill ha en websida o ha dom som meriter ... lycka till !
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25