Min bror har råkat ut för bedrägeriförsök där någon har försökt att låna pengar i hans namn. Detta via så kallade SMS-lån. Då fick jag höra att man tydligen kunde spärra sitt personnummer hos dessa låneinstitut (något jag rekommenderar er alla att göra f.ö.!). Och då slogs jag samtidigt av idén, borde det inte finnas ett centralt spärregister (à la NIX) som dessa företag måste kontrollera personnummer mot innan de beviljar lån så att vi på ett enkelt sätt kan spärra oss själva mot att ta mikrolån?
Blanda inte ihop Mikrolån (som är en positiv sak i utvecklingsländerna) och SMS lån.
Men visst borde det finnas ett spärregister när inte huvudet fungerar (för de som självmant tar mikrolån) Konstig meningsuppbyggnad
Fick inte till det och kommer inte att ta SMS lån heller.
Men om man tar i någons namn så måste det ju kunna spåras! Pengarna skall ju betalas ut.
Så det borde vara enkelt att stoppa falsarier!
Blanda inte ihop Mikrolån (som är en positiv sak i utvecklingsländerna) och SMS lån.
Men visst borde det finnas ett spärregister när inte huvudet fungerar (för de som självmant tar mikrolån) Konstig meningsuppbyggnad
Fick inte till det och kommer inte att ta SMS lån heller.
Men om man tar i någons namn så måste det ju kunna spåras! Pengarna skall ju betalas ut.
Så det borde vara enkelt att stoppa falsarier!
Javisst, brorsan har både IP-nummer samt kontonummer i en bank dit pengarna skulle.
Hur som helst så menar jag inte att spärregistret ska vara till att skydda enbart den som inte har förstånd att stå emot mikrolån utan främst för att skydda de som utsätts för bedrägeriförsök.
Jo jag förstod det också. Det är ju på tal om lagstiftning mot SMS lån, så hoppas att det är en början
Mikrolån är fortfarande något positivt och har inte med detta att göra säger språkpolisen ;-)
Jo jag förstod det också. Det är ju på tal om lagstiftning mot SMS lån, så hoppas att det är en början
Mikrolån är fortfarande något positivt och har inte med detta att göra säger språkpolisen ;-)
Äh, du förstår vad jag menar! Googla på mikrolån så får du se! :)