webForumDet fria alternativet

Spridda upphovsskyddat material

Juridik

9 svar · 1 144 visningar · startad av yador

Medlem sedan mars 2004455 inlägg
Frågan#1

Hejsan, att spridda upphovsskyddat material är ju olagligt som dem flesta vet, men vad händer om man delar in denna "upphovsskyddade filen" i mindre delar? Är det då lika olagligt att spridda dessa delfilerna? Säg att vi tar en 4G film och delar in detta i 1000 mindre filer. Är det då olagligt att spridda dessa delar? Om ja, varför?

Fråga 2. Kan någon tipsa om länkar som förklarar vad som gäller i olika länder att spridda och inneha upphovsskyddat material.

Tack på förhand!

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Angående din första fråga kan du läsa på om diskussionen för torrent. D.v.s det spelar ingen roll hur överföringen sker.

Ska man hårdra det så delas ju ALL trafik upp i mindre paket vid överföringen ändå. Att du zipar eller rarar en film i 1000 delar spelar ingen roll. Detta har gjorts både via FTP och BBS'er sedan urminnes tider.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har du hela materialet är det självklart olagligt att sprida det oavsett om du gör det "bit för bit" eller i ett stort/helt stycke.

Huruvida en enskild del av en uppdelad film är laglig att sprida utan tillåtelse beror förmodligen på hur stor varje del är. I princip kan man ju dela upp en film i så många delar att varje fil bara innehåller ett enda tecken i den långa rad av tecken som utgör film i digitalt format. Att sprida en sådan fil kan rimligtvis inte vara olagligt, men att sprida flera filer tillsammans med den information som krävs för att försätta filmen i spelbart skick är olagligt.

Här finns en bildstöldsdiskussion som i grunden bygger på samma "problem":
http://www.multijournalist.se/2009/02/när-upphör-en-bild-att-vara-en-bild-.html

Tack för svaren

Nja, jag får nog berätta lite mer hur det skulle kunna gå till i så fall.

Om jag sätter upp en server där jag låter personer ladda upp data som är max 4 kb och efter dem har laddat upp data an så får dem ett visst id nummer tillbaka som refererar till just den data an dem precis laddade upp. Efter det så kan dem igen ladda upp nya delar och processen går om igen.

Saken är den att det klientprogrammet som jag håller på att programmera låter användaren att bara specificera vilken fil som den sedan laddar upp och delar automatiskt in del i delar och skickar till servern och sparar id nummerna i en viss fil som användaren när som helst kan använda för att få tillbaka sin fil.

Så för att ta om exemplet. Om Kalle laddar upp en 4G upphovsskyddat film via mitt klientprogram och sedan använder samma program för att få tillbaka filen så har jag ju faktiskt skickat han all data, men inte medvetet. Bryter jag mot lagen då? Om jag fortfarande bryter mot lagen, hur lågt måste jag sänka 4Kb gränsen?

Säg till om det var något som missuppfattats så kan jag ge det ett försök igen att förklara.

Menar du att enbart samma person som laddade upp också är den enda som kan hämta filerna igen? Eller menar du att den klient du använder gör att godtycklig person kan hämta dessa filer som sedan lappas ihop på klienten till en komplett fil?

Om det är masspridning av material till personer som inte äger rätten att nyttja det, så tror jag inte det spelar någon som helst roll hur det görs rent tekniskt. Det är syftet som kommer att åberopas, precis som med torrent.

Njee, vem som helst kan det så länge denne personen har alla " id-nummer" och hämtar dem i en väldigt speciell ordning, dvs filen som skapas när man laddar upp en fil krävs i princip för att kunna skapa den ursprungliga filen. Utan den så måste använder själv gissa alla id-nummer och sätta ihop dem och förutom det komma på vilket format det var på den uppladdade filen, vilket allt detta tillsammans är osannolikt.

Alltså, syftet är att det ska kunna vara typ som en hård disk, men jag kommer ju inte uppmuntra folk att ladda upp upphovsskyddade filer, men jag kommer inte kunna hindra dem i något slag om dem gör det, lite knepigt.

Det allra bästa är att kontakta en jurist för att se om det finns några prejudikat, dvs tidigare domar som kan ge en indikation på hur nuvarande lagar tolkas. Det kan vara precis hursomhelst i detta fall eftersom du också öppnar upp möjligheten för andra personer än ursprungsuppladdaren att hämta hem filer. Jag tror ingen här sitter inne med ett definitivt svar, bara spekulationer.

Tror jag får göra det, men tack för hjälpen ändå alla :)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det finns ju ännu inga prejudikat i den här frågan, men på måndag börjar ju den första rättegången. Dock väntas det ta fem år, så vi får väl se...

Håll oss uppdaterade tydal :)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)