webForumDet fria alternativet

Publicera PM

Juridik

6 svar · 441 visningar · startad av drew

Medlem sedan mars 2007845 inlägg
Frågan#1

Låt oss anta att jag får ett PM från någon som skriver att jag inte får publicera innehållet. Men jag väljer ändå att publicera det i öppet forum.

Vi bortser från ev moraliska aspekter på det hela. Jag har för mig att jag har rätt att offentliggöra all post som skickas till mig?

Har jag brutit mot någon lag eller har jag rätt att publicera alla PM som skickas till mig? Vi utgår från att allt går att bevisa.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Såvitt jag förstår, och att du inte står i förhållande som innebär tystnadsplikt, har du full rättighet att publicera utan någon påföljd i juridisk mening.
En snyting kan det kanske inbringa ;-)

Nej, det finns ingen överenskommelse om tystnadsplikt eller liknande. Ingenting utom en text i slutet om att det blir räfst och rättarting (kanske inte exakt ordagrant) om jag publicerar innehållet.

En snyting kan det vara värt. :h

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Information till användarna

3 § Den som tillhandahåller en elektronisk anslagstavla skall lämna information till var och en som ansluter sig till tjänsten om sin identitet och i vilken utsträckning inkomna meddelanden blir tillgängliga för andra användare.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM

Om det står någonstans i forumet att en användares privata meddelanden kan bli tillgänligt för andra användare?

Detta har ju ingenting med själva forumet att göra. Det är inte forumet eller forumledningen som publicerar användarnas privata PM. Det är ett PM skickat av en forum-medlem till en annan.

2 § Lagen gäller dock inte
4. meddelanden som är avsedda bara för en viss mottagare eller en be-stämd krets av mottagare (elektronisk post)

Edit: Förresten gäller det inte något pm på det här forumet.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Jomen, står denna information i (vilket forum det nu är) ? Alltså vet alla användare att PM kan publiceras när dom reggat sig, oavsett vem som skickat till whoever? Har inte sett något sådant i andra forum, därav min undran.

Nej, det står inte att deras pm kan publiceras.

Men det är helt oväsentligt för den ursprungliga frågan.

315 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
185 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)