Jag är tveksam om detta inlägg ska ligga under juridik, då öppet köp inte är någon lagstiftning utan något som butiken själv valt att ha. Men om moderatorerna för denna forumkategori tycker att frågan pasar bättre i "Övriga frågor" så får ni gärna flytta tråden :)
Nu till min fråga, jag köpte skjortor på Dressmann, den storleken jag brukar använda mig av, och en av de tre skjortorna jag köpte denna gång, med samma storlek, gjorde att jag blev en aning förvånad.
Två av dessa skjortor var som tält mer eller mindre. Även om storleken var den samma som den brukar vara. Men det är väl kanske inte just det primära i min frågeställning.
Min fråga är vad för "praxis" brukar gälla när det gäller skjortor när man öppnat förpackningen som man är tvungen att göra för att se om den passar, brukar man kunna använda öppet köp i även dessa fall?
Som jag ser det, så har det ju svårt att sälja de skjortorna som jag öppnat återigen, då förpackningen är öppnad.
Skulle uppskatta svar för affärrer i allmänhet och Dressmann i synnerhet vad för slags "praxis" som brukar gälla.
Om du går tillbaka till affären och visar upp dessa tre skjortor, varar två var annan storlek trots samma märkning, om jag uppfattar dig rätt!
Så borde det inte vara problem (8 dagar) Det är väl bara Underkläder och Baddräkter som man inte tillämpar öppet köp.
Men jag har sett att man mer och mer säger att öppet köp skall avtalas. Så ta det för regel när ni handlar att få det skrivet på kvittot.
Då finns det inga frågetecken kvar säger Lasp
När du handlar i affärer så har de ingen skyldighet alls att lämna öppet köp. Öppet köp och ångerrätt är endast lagstadgad när det gäller distansköplagen (uppsökande försäljning ingår här dvs. när man blir påhoppad av någon).
De flesta affärer brukar ha öppet köp som goodwill och något att muta tveksamma köpare med. De behöver dock inte hålla det om de inte explicit lovat att göra det.
Min fråga är vad för "praxis" brukar gälla när det gäller skjortor när man öppnat förpackningen som man är tvungen att göra för att se om den passar, brukar man kunna använda öppet köp i även dessa fall?
Som jag ser det, så har det ju svårt att sälja de skjortorna som jag öppnat återigen, då förpackningen är öppnad.
Skulle uppskatta svar för affärrer i allmänhet och Dressmann i synnerhet vad för slags "praxis" som brukar gälla.
När jag köpte skjorta på Dressman för typ en månad sen provade jag en av deras provskjortor som hänger framme, sedan plockade jag en i förpackning. ;)
Men är det uppenbart fel storleksmässigt så är det ju en annan femma, om det syns när man jämför alla tre och de har samma storlekmärkning är det ju inget snack.
När det gäller storlekar, så har det tre olika typer av skjortor med samma storlek det som är skillnaden är själva formen på skjortorna.
Jag upptäckte att förra gången jag handlade så var det classic, och nu var det någon form av "pösig" typ av skjorta med samma typ av skjortstorlek. Där får jag ta på mig det hela. Men ändå ska det inte skilja från att vara åtsittande till att passa Ricki Lake-överviktiga (min avsikt är inte att uttala mig nedsättande om påtagligt överviktiga människor, vill enbart förklara hur stora dessa skjortor är), för så stora var dessa, och då ska ni ändå veta att jag har lite övervikt. Men dessa två skjortor skulle jag mer eller mindre nästan (nu tar jag visserligen i lite men ;) ) kunna dra runt mig två gånger, nästintill. Så att det ska vara sådan stor skillnad det är lite svårbegripligt.
Men den ena av dessa tre skjortor, är mot de skjortor jag köpt innan mer åtsittande än det som skulle vara åtsittande, så jag har lite svårt att förstå logiken :)
Jag har kollat på märkningen av kläderna, och det står exakt samma uppgifter om dessa tre skjortor, så logiken är svår att förstå som jag redan nämnt.
Jovisst skulle det vara önskvärt om man skulle kunna prova skjortorna, men dessvärre fanns inte denna möjlighet. Det skulle underlättat det hela avsevärt.
På Dressmann verkar det vara öppet köp i sex månader om jag förstod det rätt på kvittot, men sex månader, vem behöver begrunda sitt köp i sex månader ? :O Visserligen om man ska köpa en present och så, men det köper man ju inte sex månader innan (vanligtvis).
Tack för er hjälpsamhet gällande min frågeställning.
Konsumentköplagen ger säljaren skyldigheten att fixa till problemet inom 6 månader om varan är "fel". Med "fel" avses en massa grejer. Om storleken eller formen på en skjorta är så avvikande så att du inte kan (eller vill) använda den och du inte hade möjlighet eller fick prova den i butiken (alltså fast du ville), så är det i vart fall ett "fel" i min bok, och du ska kunna byta.
Men om man struntar i konsumenträtt så kan du säkert få tag på en smart och förstående expedit. Jag själv har fått bytt på Dressman några ggr utan minsta problem, precis som i andra klädaffärer. Dom vet att en glad kund kommer tillbaka - oftast.
Jo, konsumentköpslagen känner jag till. Men att det just stod "Öppet köp", det brukar enbart användas i sammanhang runt max trettio dagar.
Visst är det så att företag är beroende av sina kunder. När det gäller andra typer av produkter så vet jag mer vad som är "praxis".
Det jag tänker på är som jag skrev ovan att dessa kläder kan ju vara svåra att sälja igen då förpackningen är öppnad, det är ju så att det händer att man reserverar sig för just dessa situationer då produkten kan bli obrukbar att sälja igen.
Men som du skriver Danne V, att nöjda kunder kommer tillbaka igen. Så troligtvis så är det ingen problematik förenad med att byta skjortorna, så även om det förlorar just denna gång (om man kan räkna det som förlust), så tjänar det ju in det vanligtvis vid köp när kunden återkommer.
Du får helt enkelt gå tillbaka och prata med dem. Förklara vänligt vad som hänt, får du prata med rätt person så kommer de hjälpa dig, eller så får du en surjävel och får lämna butiken med samma skjortor.
Min flickvän jobbar på Carlings som har samma ägare som Dressman. Är du en vänlig typ och kommer ner dagen efter köp, eller så fort som möjligt och förklarar att du begått ett misstag och alltid brukar köpa dina skjortor hos Dressman men fått med dig fel modell men rätt storlek, så skulle hon iaf bytt den.
Hon säger också att det borde vara bytesrätt på den även om den var inplastad. (Carlings har inga saker i plast).
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25