Min advokat måste bläddra genom ett antal böcker för att lösa min fråga,
så ställer den här.
Någon lagkunnig person finns det säkert här också tills jag fått mitt svar.
Är det - eller är det inte lagligt att för ett webhotell att "hosta" en torrentsite?
Eller för mig som kund att ha den där?
Är inte en öppen sida, utan en som kräver reg.
Och i användaravtal & disclaimer avsäger "vi" på sidan allt ansvar,
och ingenting kommer delas ut från den maskinen,
utan endast agerawebserver.
Om man (självklart?) utgår från att det bara är lagligt material så borde det väl inte vara några problem. Det kanske genererar en del trafik och då får du ju antagligen betala för bandbredd, trackrar ska uppdateras och ratios beräknas så det trillar nog på.
Helt klart är det mycket trafik, och vi skriver i både användaravtal och disclaimer att det är förbjudet för användarna att dela material som dom inte har rätt till.
Och då - mig veteligen (självklart?) - alla läser dessa noggrant och följer dessa,
så skall det ej innehålla olagligt material.
Jag tror inte att detta har prövats i svensk domstol än.
Men den uppmärksammade The Pirate Bay-rättegången handlar om just detta.
Tyvärr så går den så lååångsamt, men när domen tillslut faller så vet vi.
Troligen kan man vinkla det till "medhjälp till upphovsrättsbrott".
Det är fullständigt självklart att bittorrent är lagligt. Varför skulle en teknik vara olaglig?
Som med allt annat är det hur man använder tekniken som är det intressanta ur juridisk synpunkt. Bittorrent är en helt underbar teknik som fler webbplatsägare borde anamma eftersom den sprider belastningen över nätet, vilket gör att det går snabbare och ökar tillgängligheten.
Troxy skrev:
Jag tror inte att detta har prövats i svensk domstol än.
Men den uppmärksammade The Pirate Bay-rättegången handlar om just detta.
Pirate Bay-målet handlar om att tillhandahålla upphovsrättsskyddat material, varför rubriceringen är "medhjälp till upphovsrättsbrott". Det handlar inte om huruvida de använder bittorrent eller ej, även om detta förändrar förutsättningarna för hur det upphovsrättsskyddade materialet sprids.
headbug skrev:
Om man (självklart?) utgår från att det bara är lagligt material så borde det väl inte vara några problem. Det kanske genererar en del trafik och då får du ju antagligen betala för bandbredd, trackrar ska uppdateras och ratios beräknas så det trillar nog på.
Det blir precis tvärtom, trafiken minskar. Inget material bortsett från metadatan behöver ju sparas på webbplatsen.
Det blir precis tvärtom, trafiken minskar. Inget material bortsett från metadatan behöver ju sparas på webbplatsen.
Ja, det var ju det jag menade? Trackrar och ratio etc. Inte själva filerna... Jag menade att detta blir en del om det är många som använder det och beroende på vilket webhotell man har och tillåten bandbredd så kan det möjligen fylla kvoten?
Ja, det var ju det jag menade? Trackrar och ratio etc. Inte själva filerna... Jag menade att detta blir en del om det är många som använder det och beroende på vilket webhotell man har och tillåten bandbredd så kan det möjligen fylla kvoten?
Ah, då förstår jag hur du menar. Jag missuppfattade dig. :)
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25