webForumDet fria alternativet

Låna pengar av föräldrar

Privatekonomi

25 svar · 1 642 visningar · startad av Hampan90 · sida 2 av 2

Frågan, av Hampan90

Hej, jag behöver lite tips på hur jag kan lägga upp på ett bra sätt så att jag kan låna pengar. Basic info: Bor hemma 18 år Sköter skolan bra Familjen har bra ekonomi Så pengar är väl inte egentligen något problem, måste bara lägga upp det på ett bra sätt. Jag ska låna ungefär 10 000 för en ny dator. Jag har redan nu lagt upp hur en avbetalningsplan på 500 per månad plus att jag kommer få ett

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Hehe...

Du säger att du skall ha datorn för att du jobbar för att skapa hemsidor, men lägger 4.000 på grafikkortet. Ledsen men det rimmar ganska illa, säg som det är istället att du bara vill ha det nyaste och tuffaste. :)

Jag har utvecklat mycket tyngre saker än websidor på maskiner som inte ens är närheten av den datorns prestanda. Och det har fungerat bra, man blir inte mycket snabbare som utvecklare för att man har en snabbare dator, 95% av utvecklingstiden så använder du ändå inte mer än 10% av processorn om ens det, däremot är det aldrig fel med mycket minne, speciellt inte om man sysslar med grafik, eller har igång 3-4 instanser av VS2008 och någon SQLServer som ligger där i bakgrunden och tuggar minne....

Men det blir nog en helt okey speldator, och det prioriterade jag när jag var i den åldern :)

- M

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

Gladh skrev:

Hehe...

Du säger att du skall ha datorn för att du jobbar för att skapa hemsidor, men lägger 4.000 på grafikkortet. Ledsen men det rimmar ganska illa, säg som det är istället att du bara vill ha det nyaste och tuffaste. :)

Jag har utvecklat mycket tyngre saker än websidor på maskiner som inte ens är närheten av den datorns prestanda. Och det har fungerat bra, man blir inte mycket snabbare som utvecklare för att man har en snabbare dator, 95% av utvecklingstiden så använder du ändå inte mer än 10% av processorn om ens det, däremot är det aldrig fel med mycket minne, speciellt inte om man sysslar med grafik, eller har igång 3-4 instanser av VS2008 och någon SQLServer som ligger där i bakgrunden och tuggar minne....

Men det blir nog en helt okey speldator, och det prioriterade jag när jag var i den åldern :)

- M

^^ tänkte precis samma sak när jag läste specifikationen. Okej va att man satsar på en dator som håller in i framtiden.. men detta är lite overkill vad gäller grafikkortet och moderkortet :) Happy gaming

Medlem sedan feb. 2007137 inlägg

Jag vet att det kan rimma illa i era öron, och jag förstår varför ni undrar varför jag la 4k på ett grafikkort.

Det är så att burken primärt kommer att vara till för jobb (därav ram och processor)
Och sekundärt till spel (därav grafikkortet)

Jag kan ju säga som så att det var ganska många år sen som jag njöt av ett spel.

Och jag vill inte ha det absolut bästa, då hade jag pungat ut 20k.. Det är overkill!

Over and out..
Denna tråd ville jag bara ha tips om lån, inte om vad datorn ska användas till.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Hampan90 skrev:

Denna tråd ville jag bara ha tips om lån, inte om vad datorn ska användas till.

Jag beundrar dina vänliga svar, själv hade jag blivit ganska trött på dessa helt irrelevanta svar... Vad spelar det för roll vad för dator du ska ha, eller ens vad för pryl du ska ha när du ber om råd för att låna pengar? :OO

Medlem sedan feb. 2007137 inlägg

Poteta skrev:

Jag beundrar dina vänliga svar, själv hade jag blivit ganska trött på dessa helt irrelevanta svar... Vad spelar det för roll vad för dator du ska ha, eller ens vad för pryl du ska ha när du ber om råd för att låna pengar? :OO

Exakt, denna tråd var jag ute efter tips om hur jag ska gå tillväga för att ha en bra chans att låna pengar.

Sen förstod jag att vissa kommer gå upp i attackställning direkt när de såg burken... Var ganska förberedd på det..

Jag kan säga såhär:
Jag hade köpt exakt samma burk om jag hade köpt den om säg, 4 månader..
(Då hade jag haft råd med den då mina projektpengar kommer in då)

Just nu tidigarelägger jag köpet, men jag har redovisat för mina föräldrar hur och när jag kommer betala tillbaka allt..

Kan säga detta igen:
Jag tog inte lån för att ha det bästa och ha en dator jag inte har råd med, jag tidigarelägger bara köpet (så att mina projekt går att genomföra smidigare)

Och ja, jag brukar svara med ganska snälla svar, jag är trött på personer som skriver argsinta svar i forumet, det sabbar bara stämningen.

:bire

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

poteta skrev:

Jag beundrar dina vänliga svar, själv hade jag blivit ganska trött på dessa helt irrelevanta svar... Vad spelar det för roll vad för dator du ska ha, eller ens vad för pryl du ska ha när du ber om råd för att låna pengar?

Det beror på hur du ser det, själv hade jag varit ganska glad om någon hade informerar mig om att jag inte skulle behöva ett grafikkort för 4 tusen utan klarat mig med 1 för 500 kr. Då sparar man ju 3500. Så för att använda den som utvecklingsdator är den overkill, men skall man ha den till spel så är det helt okej att lägga massor med pengar på grafikkort.

Men visst det har inget med själva frågan om lån att göra, utan mer om den verkligen skulle behöva vara så dyr! Alla trådar flyttar fokus lite och de flesta är nog inte här för att vara elaka utan mer för att hjälpa till, även om det kanske inte var just det man efterfrågade.

Säg att du ville låna pengar till en bil, och det visar sig att 50 personer här inne hade haft just den bilen, och alla hade bara haft bekymmer med den, skulle du då inte vilja ta del av den informationen innan du köpte bilen, även om du bara efterfrågade information om lånet till bilen. Kalla mig konstig, men det hade ju iallafall jag velat...

- M

328 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
184 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)