Clearingnummer och hela kontonummeret behövs.
Det är ingen fara att ge ut det, han får ju inte ta ut pengar där ändå.
5 svar · 710 visningar · startad av MEHTL6
Tja!
Jag har lagt ut en vara på tradera och har nu hittat en köpare. Denne vill betala direkt (överföra) in i mitt bankkonto (ett bankkonto hos Swedbank). Hur stor del av kontonumret ska jag ge köparen? Är osäker på om det är säkert att ge ut hela numret.
Clearingnummer och hela kontonummeret behövs.
Det är ingen fara att ge ut det, han får ju inte ta ut pengar där ändå.
Ge bara ut de två första siffrorna. Annars kan personen ifråga hacka sig in och stjäla alla pengarna eftersom alla banker har ett standardlösenord (fyra nollor) så de kan återställa alla konton om kunden begär det.
Skämt åsido ;), du kan ge ut hela numret. Man kan inte göra så mycket med det, förutom att betala in pengar.
Jag undrar hur du ska få in pengarna på ditt konto ifall du inte vill ge ut hela numret? :q
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/7174760.stm
Men jag vet inte om det fungerar så i Sverige.
Jo, det funkar ju på ett liknade sätt.
Vet man kontonummer, och förfalskar/hittar på en namnteckning kan man ju starta ett autogiro.
Men det är ju lite svårt att se vad någon vinner på det, jag kan inte rikigt se hur skurken skulle få pengarna själv, det måste ju gå till någon som har autogiro.
Dvs, någon måste göra sig skyldig till vaddå? urkundsförfalskning för att ge pengar till någon annan. Troligt? Nja, Möjligt, helt klart
Och om jag inte kommer ihåg helt fel själv får man ett brev från bangirocentralen när det startar.
(om jag fattade länken korrekt, så var det precis det som ände Clarkson, ett autogiro till någon välgörenhet, och min högst amatörmässiga gissning är att han fått någon form att notifierng om att det började, via brev, mail, sms, till internetbanken eller vad nu den engelska banken kan använda)
/pebi