SirPeter skrev:
Svårt att svara på eftersom vi bara har din verision att gå på.
Min version är den som stämmer, jag har ingen anledning att förvanska den här historien, jag har talat med både polis, butikschef och den andra köparen. Det här är så som det hänt.
SirPeter skrev:
Den första köparen kan ju faktiskt ha meddelat någon i butiken att de blir försenade, det framgår inte. Om de har gjort det så kan det handla om brist på kommunikation mellan personalen t ex.
Den första köparen hade inte meddelat någon av personalen, vad de visste, och jag pratade med fyra av dem OCH butikschefen. Inget samtal vart gjort.
Köparen hävdade ett oplanerat sjukhusbesök, men det lät hyfsat improviserat. Detta är min åsikt, men de där två hade många undanflykter och förmildrande omständigheter som de gärna ville åberopa; såsom att de båda gick på socialbidrag. Det har enligt mig inte med saken att göra, oavsett vad.
SirPeter skrev:
Jag anser nog att säljaren har gjort fel som säljer en vara två gånger utan att kolla upp varför varan inte är hämtad då den har blivit såld och de har fått betalt för den. Står det på kvittot t ex att varan skall avhämtas inom en viss tid? Om inte så gäller knappast ett sånt "avtal" om att det skall hämtas inom två dagar och en natt, eller vad det nu var.
Som sagts, det är butikens policy att varor skall hämtas och de var väl medvetna om det (det sa de själva) eftersom överrenskommelsen om torsdagen hade gjorts.
Butikschefen som jag diskuterade mycket ingående med ville dock reservera sig för att de som säljare kunde ha varit tvungna att enligt konsumentköpslagen hålla bordet i 3 månader (!), men jag tror inte det håller. Hon var för övrigt på min sida i ärendet och sa klart och tydligt till både personal och mig, och indirekt till den första köparen, att bordet tillföll mig. Alla parter hörde det.
Nu fortlöpte det iallafall som följande, att jag och min bekanta helt sonika satte oss i bilen och körde runt tills vi hittade dem. Vilket vi gjorde, eftersom vi förutsatte att de bodde på Möllan (busted by style, så att säga). Där hoppade jag ur, förklarade att de antagligen begått ett brott genom egenmäktigt förfarande och att jag hade som avsikt att polisanmäla dem om de inte överlämnade bordet omedelbart. Jag erbjöd även dem att få tala med butiken igen om ärendet och beslutet. De vägrade, så jag tog ett fint porträttfoto på var och en av dem och ringde sen helt sonika polisen och begärde en patrull för att medla i frågan och som eventuellt kunde ta det vidare. Sen satt vi allihopa kvar där på trottoaren medans den första köparen satte igång ett försök att provocera genom att mer eller mindre spy galla över mig och mina vänner (vi ringde in en förstärkning, för säkerhets skull). De ringde även advokater, men gjorde inga vidare försök att bevisa rätten i deras beslut att ta bordet från butiken utan tillstånd. De ljög tillochmed om att personalen sagt att det var okej (vilket det inte var, för personalen letade efter dem också).
Efter många försök till uppgörelse från vår sida (de totalvägrade allt), samtal till polisens ledningscentral (som upplyste oss om att ingen bil antagligen skulle komma, eftersom det inträffat ett par bilolyckor samtidigt) och erbjudande om att köpa bordet av dem för den femdubbla summan orkade jag inte bry mig om varken deras snyfthistorier eller att slösa bort resten av eftermiddagen med att sitta på en trottoar och bli dissad av, som de kallade sig själva, två socialbidragstagare, som stulit ett bord. Nu var visserligen respektive av dem två mycket vettig som person, så den hade jag verkligen inget emot. Jag var istället storsint nog att låta dem ta bordet och i utbyte så bytte jag nummer med första köparens respektive och bad att de skulle höra av sig ifall de hittade ett liknande bord i samma stil, då de tydligen var ganska inne på denna form av design. Vi skiljdes som vänner (bekanta?) och jag släppte hela affären och åkte hem.
Butikschefen lovade mig pengar tillbaka och ersättning för besvär och deras fel i hela soppan, och skulle göra vad hon kunde för att "hitta ett liknande bord".
Jag anser att jag valde rätt och handlade som jag borde, med försvaret att rätt skall vara rätt och under principen att man inte tar något som inte tillhör en själv, även i sådana fall. Jag kan köpa ett annat bord, säkerligen för den tjugodubbla summan, men det kan inte de. De har antagligen inga jobb och har hur mycket tid som helst att sitta på en trottoar och vänta på en polispatrull som aldrig skulle dyka upp; det har inte jag, då jag bara väntade på att få ta med mig en söt tös ner till stranden för ett härligt kvällsdopp och romantisk picknic.
Vad tycker ni?
PS. Picknic'en var fantastisk förresten; fyra vackra timmar i underbart sällskap i en filt på en brygga mot Öresund i solnedgången och med åskan blixtrandes över Danmark; det är svårslaget. :) DS.