Jag jobbar som receptionist och sitter ensam i en liten reception. Bakom mig sitter en videokamera som alltid spelar in. Jag har inget att dölja men det känns lite obehagligt att ha en kamera i nacken hela dagarna. bara en så enkel sak som om man kliar sig på röven känns pinsam om någon kan se. Ni hänger väl med på vad jag menar...
Jag mailade en säkerhetsansvarig och sa att jag ville att den flyttas, men han säger att det är för receptionens säkerhet och att den ska förbli där den är.
Jag har kollat lite på lag (1998:150) om allmän kameraövervakning och där står bland annat:
§ I denna lag finns bestämmelser om användning av övervakningsutrustning (allmän kameraövervakning). Allmän kameraövervakning skall ske med tillbörlig hänsyn till enskildas personliga integritet.
3 § Upplysning om allmän kameraövervakning skall lämnas genom tydlig skyltning eller på något annat verksamt sätt.
Vem har rätt? Jag kan inte ens se nån skyltning om kameran...
Är det inne på ett företag och kameran inte "ser" allmän plats, dvs ut utanför företaget på exempelvis trottoar eller väg, så är det fritt fram att filma - dock med förbehållet att man måste skylta om det.
På K-rauta fanns det kameror överallt, även inne på varumottagningen där jag jobbade, men det var för att hålla koll på om kunder vandrade in där när vi inte var där, dessutom raderades banden automatiskt efter tre dygn.
Jag vet inte ifall det räknas som allmän. Enligt lagen är det där allmänheten har tillträde och till receptionen kan ju vem som helst gå.
Vet att det inte bara är säkerhetspersonalen utan även kollegor till mig som sett klipp från banden. Tycker inte om att det verkar vara så lättillgängligt och att ha kameran i nacken känns definitivt som ett övertramp när det gäller "hänsyn till enskildes personliga integritet"... Eller?! E jag helt fel på det? Det finns fler hus med fler receptioner, men det är bara min där det sitter en kamera...