Jag bor i en bostadsrätt och håller på att göra om mitt kök, jag skulle vilja flytta på en strömbrytare ca. 25cm i sidled och kakla över den gamla. Dock så är det en infälld brytare i en betongvägg, men jag pratade med en elektriker och han sa att det finns två alternativ.
1. Fräsa upp en liten skåra i väggen, förlänga kablarna och sätta en utanpåliggande brytare, sen spackla, tapetsera och kakla så väggen ser fin ut.
2. Ta bort brytaren helt och sätta ett täcklock över som man sedan kaklar över när det blir dags för det. Sen så sätter man en trådlös strömbrytare på själva stickproppen, då får man en utanpåliggande brytare som man kan sätta var man vill.
Då är min fråga, är det lagligt att göra såhär? Kan jag åka på något rättsligt efterspel om jag skulle flytta eller ta bort den gamla brytaren?
Nej, det är fritt fram för dig att göra det här i din egen lägenhet.
Se bara till att det är en behörig elektriker som utför arbetet.
Det är inte säkert.
Fråga någon i styrelsen om vad du får göra eller inte. Det kan variera från brf till brf. I min förra brf fick man i princip inte röra det elektriska själv utan att begära tillstånd, vilket man iof nästan alltid fick. Man kan säga att det man såg i lägenheten (synliga rör, utvändiga kablar) kunde man fixa själv men det som var i väggarna fick man fråga om lov för att fixa.
Jag undrar lite över din elektriker bara, hoppas han menar dra nya längre kablar, inte förlänga de befintliga. Sen är det inga problem att fälla in en dosa på det nya stället men det kan vara lite jobbigt... På det sättet slipper du en utvändig brytare.
Alltså, fräs upp en skåra från den gamla dosan, ta bort den gamla dosan och skarva på en bit slang till den nya dosan som bilas in i betongen. Dra nya kablar från taket (eller vart de nu kommer ifrån) och spackla igen hållet från den gamla dosan och kakla över. :)
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25