I går gick jag in i en tobakskiosk och skulle ha ett paket ocb slims. Kassörskan undrade vad det var, så jag sa "you need it for smoking a fag" varpå hon röt tillbaka "vad fan kallar du mig?!"
"Just give me some fucking fags then" svarar jag bittert. Svaret blir en smäll från kassörskan och jag slår tillbaka.
Några månader senare ses vi i rätten. Hon anmälde mig för misshandel.
I rätten frågar de ut mig och jag väljer att svara på engelska. Får jag det? Eller kan de tvinga mig att prata svenska?
Vad är i så fall straffet för att välja att inte tala sitt modersmål i rätten?
Det här räknas väl till en av mina sjuka idéer jag får när jag försöker somna och det har alltså inte hänt på riktigt. :OO
I rätten frågar de ut mig och jag väljer att svara på engelska. Får jag det? Eller kan de tvinga mig att prata engelska?
Öh....? Ett av dom där "engelska" ska väl vara "svenska", va? :)
silfver skrev:
Vad är i så fall straffet för att välja att inte tala sitt modersmål i rätten?
Var skulle detta ha hänt? I Sverige eller England eller var då? I Sverige har du rätt till tolk om du inte kan prata svenska. Är du svensk men vägrar prata svenska bara för att jävlas så åker du dit på försvårande av förhandlingen - vad det nu kan kallas. Om dom inte sätter dig på hispan direkt....
silfver skrev:
Det här räknas väl till en av mina sjuka idéer jag får när jag försöker somna och det har alltså inte hänt på riktigt. :OO
Prova med varm mjölk - eller ett stort glas whisky.
Öh....? Ett av dom där "engelska" ska väl vara "svenska", va? :)
Ja, korrigerat.
Danne V skrev:
Var skulle detta ha hänt? I Sverige eller England eller var då? I Sverige har du rätt till tolk om du inte kan prata svenska. Är du svensk men vägrar prata svenska bara för att jävlas så åker du dit på försvårande av förhandlingen - vad det nu kan kallas. Om dom inte sätter dig på hispan direkt....
I Sverige skulle detta ha hänt. Och jag är svensk, men som väljer att tala engelska. Jag kan alltså flytande svenska.
Danne V skrev:
Prova med varm mjölk - eller ett stort glas whisky.
Eftersom jorden är rund så bör du prata swahili. Detta baserar jag på det faktum att jag hade rätt vem som skulle vinna semifinalen i bordpingis 1973. Det var han som hade mustaschen bak-och-fram.
Ps. Asocialstyrelsen avråder dig från att strö crack på din müsli innan du skriver på webForum. Ds.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25