webForumDet fria alternativet

Fakturera skola. Sociala avgifter, momsbefrielse m.m.?

Företagande

16 svar · 8 166 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada!

Jag har haft konserter på en grundskola och ska för det ställa en faktura på 8000 kr till utbildningsförvaltningen.

1. Vad ska jag sätta för betalningsvillkor? 10, 20, 30 dagar?
  2. Eftersom det är utbildning är det momsbefriat då?
  3. Hur är det med de sociala avgifterna? Enligt rektorn på skolan så tjänar jag på att fakturera för att jag då själv kan lägga på den avgiften utöver de 8000 kronorna. En summa som annars hade skötts av dem. Stämmer det och i så fall, vad är procentsatsen och hur skriver jag på fakturan?

Tackar för svar!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

1. Det borde ni har kommit överens om tidigare, men om inte så tycker jag att 30 dagar är rimligt. Min erfarenhet av offentlig sektor är att de är sena med betalningar och har dålig koll på ekonomiska transaktioner som sker mitt i månaden.

2. Skulle din konsert vara utbildning menar du? Jag tror du missuppfattar med att skolans utbildning kan vara momsbefriad, vilket inte på något vis påverkar din skyldighet att lägga på moms.

3. Den som driver eget betalar för sig själv, det stämmer. Det beror på hur och hur ofta du redovisar din skatt och moms, men det är inget som du skriver på fakturan. Företag du fakturerar har inget behov av att veta vad du har för utgifter. Egenavgiften är 32,42 % i år.

Pace skrev:

1. Det borde ni har kommit överens om tidigare, men om inte så tycker jag att 30 dagar är rimligt. Min erfarenhet av offentlig sektor är att de är sena med betalningar och har dålig koll på ekonomiska transaktioner som sker mitt i månaden.

2. Skulle din konsert vara utbildning menar du? Jag tror du missuppfattar med att skolans utbildning kan vara momsbefriad, vilket inte på något vis påverkar din skyldighet att lägga på moms.

3. Den som driver eget betalar för sig själv, det stämmer. Det beror på hur och hur ofta du redovisar din skatt och moms, men det är inget som du skriver på fakturan. Företag du fakturerar har inget behov av att veta vad du har för utgifter. Egenavgiften är 32,42 % i år.

1. Allright
  2. Jag har dålig koll. Det var rektorn som nämnde nåt om momsbefrielse då det handlar om utbildning. Jag spelade med i skolelevernas årsredovisningskonsert.
  3. Han jag snackade med verkar inte heller ha allt klart för sig då. Enligt honom kunde jag ställa fakturan på 8000 x 1.3 eller liknande. Hängde aldrig riktigt med på det. Om jag inte tjänar nåt på det så fyller jag ju hellre i ett papper som jag fick av dem så sköter de allting och jag slipper skicka faktura.

Det saknas en viktig pusselbit i den här soppan :)

Tack för svaret!

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Har man bara ett jobb gentemot momsbefriade utbildningsanstalter kan det nog vara smart att ta ut det som regelrätt lön, dvs inte fakturera

Om deltagande i konserten är att beteckna som undervisning eller inte vill jag inte uttala mig om. Men om man deltar i regelrätt undervisning så kan det vara helt rätt att inte debitera moms (ska sedan bokföras på speciellt konto).

Själv kör jag en del föreläsningar på universitet och det är olika om de vill ha de momsade eller inte. De som inte vill kräver dock att det tydligt framgår på fakturan varför (det sk informationskravet från skattemyndigheten).

Har fått en mening från ett universitet som jag använder:
Moms är undantagen på grund av att det är fråga om utbildning som anordnas av det allmänna och finansieras med anslag över statsbudgeten samt berättigar till studiestöd.

Ska man använda den mot grundskola få man ta en annan "snutt" ur mervärdesskattelagen (ML) eller bestämmelse i det 6:e mervärdesskattedirektivet.

Ok. tack för svaret.

Jag hänger dock fortfarande inte med på vad som gäller med sociala avgifterna/egenavgifter. Vad kan han ha menat med 1.3x?

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Om dem betalar lön står också dem för egenavgiften. Om du fakturerar står du för egenavgiften. Om egenavgiften är 32,42% så tycks det rimligt att räkna upp beloppet med - just det - motsvarande 32,42% i det fall du väljer att fakturera dem eftersom du kommer behöva betala avgifter på den summan.

Observera dock att uppräkningen bör vara större än avgiften procentuellt sett om du inte skall förlora på att fakturera, se exempel nedan.

8 000*1,3242=10 593,6
10 593,6 * 0,6758 = 7 159,2

Om det inte var vad han menade så är jag antingen trött eller så vet jag inte... Beror på vad ni kommer fram till senare :P

Som ett "fun fact" kan tilläggas att tillägget behöver vara 48 % för att motsvara dina utlägg för avgiften, min matte håller än.

8 000 * 1,48 = 11 840
11 840 * 0,6758 = 8 001

Coccozz,
Var har du fått 0,6758 % ifrån?
Om du ska lägga till 32,42 % så är det helt rätt att använda 1, 3242 % men ska du räkna från andra hållet så blir det antingen att använda 0,7551729 eller dela med 1,3242

Det är likadant som att man lägger på 25 % moms (räknar med * 1,25)
men från andra hållet, dvs hur mycket som inte är moms så blir procentsatsen 20 (räknar med * 0,8). Eller så delar man med 1,25

100 kr + 25 % = 125 kr
125 kr * 0,8 = 100 kr
125 kr /1,25 = 100

Jag är verkligen en långsam man när det kommer till mattematik så ni får ha överseende med mina brister. Som vanligt lever jag dock i en tillvaro där jag är fast övertygad om att ha rätt, så jag gör ett försök att förklara vad jag menar så får du skjuta hål på mig sen om det går så erkänner jag kanske min förlust ;).

Om arbetsgivaravgiften är 32,42 % så är det 32,42 % som man drar från intäkten om jag inte missförstått något alldeles brutalt? På motsvarande sätt som att man snabbt räknat kan säga att sommarjobbare kan räkna på vad de får behålla genom att ta sin beräknade bruttolön * 0,7 (kommunalskatten brukar ligga runt 30-33%).

1-0,3242=0,6758.

Där ifrån fick jag mitt nummer, som dock inte är ett procenttal. Sedan tillämpar jag ju samma metod som du redogör för ovan för att räkna fram det korrekta tillägget.

Kort sagt, OM avdraget är 32,42 % så måste tillägget vara 48 % för att uppnå jämnvikt i slutändan.

Vad jag inte förstår är om du menar att egenavgiften som angavs ovan skulle vara i form av ett tilägg, vilket i så fall skulle innebära att den faktiska avgiften skulle ligga en bra bit under 30 %? Annars måste det väl vara korrekt att ta bort 32,42 % från den fakturerade summan då dem pengara s.a.s. är vikta för avgiften?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Nej, man lägger inte på egenavgiften som en klumpsumma på det fakturerade beloppet. Det är fel tänkt, och en grov förenkling om vad egenavgift är. Man betalar egenavgifter på verksamhetens överskott, inte på intäkterna.

Det går därmed inte säga att man ska fakturera önskad betalning + moms + egenavgift. Det blir egentligen en mer komplicerad process eftersom man måste ta hänsyn till hela den ekonomiska situationen fram tills dess man betalar in skatt (vanligen per månad, år eller numer också per kvartal). Däremot bör priset givetvis täcka alla utgifter. Men det är ju en självklarhet.

För den som är mellan 18 till 25 år är egenavgiften 20,45 % (sänkt av regeringen). Dessutom får man göra ett schablonavdrag av avgiften.

Då hävdar jag, med hänvisning till tidigare inlägg, till att jag var trött. Personligen har jag mycket begränsad koll så jag överlåter stafettpinnen åt Pace och följer tråden med intresse, allt man kan lära sig är bra :D

Pace har het rätt arbetsgivareavgift och egenavgift är inte samma sak och räknas ut på olika sätt.

Däremot är det ganska vanligt att man gentemot kunder som annars skulle betalat ut lön bestämmer att man lägger på motsvarande arbetsgivareavgiften och i vissa fall mer (LKP). Som egenföretagare har jag svårt att se de fall man skulle förlora på det och arbetsgivaren förlorar inget om alternativet annars är att betala ut lön och administrera innehållen preliminärskatt.

LKP Lönekostnadspåslag innefattar förutom arbetsgivareavgiften saker som semesterersättning, tjänstepension, administration etc. Vissa myndigheter räknar med detta och en del snälla adinistratörer tycker att det är Okey att lägga det på vad en normal lön är om man fakturerar. Då kan man komma upp över 40 %!

Moms ska det sedan vara på hela slutsumman om det nu ska momsas

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag håller med Pace. Det blir knasigt att lägga på egenavgifterna på fakturabeloppet för att på något sätt försöka kvitta mot vad lönen skulle kostat dem.

Jag skulle i ditt fall försöka få ut det hela som vanlig lön istället. Eftersom det verkar som om skolan inte kan dra av momsen på din faktura (om jag har tolkat bassebhu rätt) så borde väl de tjäna på ett sådant upplägg? Du ska dock alltid fakturera med moms för din momspliktiga verksamhet oavsett vad mottagaren har för redovisningsskyldighet när det gäller moms.

Vad rektorn har rätt i är att du ska fakturera mer än vad du skulle ha fått i lön. Detta görs för att täcka dina administrativa kostnader, egenavgifter och annan overhead som du har i firman. Men du betalar som sagt inte egenavgifter på omsättningen utan på vinsten om du har enskild firma.

Om du ändå tänkte handla upp pengarna genom att köpa prylar till firman tjänar du dock på att fakturera. Om du skulle tagit ut pengarna som vanlig lön och köpt glass för dem så är det lika bra att du får dem som lön direkt.

Visst för momspliktig verksamhet ska man fakturera med moms.

Men det finns verksamhet som inte är momspliktig och där ska eller behöver man inte fakturera med moms. I senaste momsbroschyren (2008) finns på sid 11 en lång lista över vad som är momsbefriat, bl a Utbildning inom grund-, gymnasie- och högskola.

På sid 28 står det efter att de räknat upp vilka som är momsbefriade "En utbildningsanordnare som är ansvarig för en momsfri utbildning kan ge en underentreprenör i uppdrag att hålla viss del av utbildningen. I så fall är även underentreprenörens utbildning momsfri."

Jag som undervisat på universitet och andra utbildningar under många år som extern konsult men i deras ordinarie undervisning har alltid haft två försäljningskonton, just nu med den EU-bas "minns inte vilket år" så är det
3011 Försäljning A, momspliktig
3014 Försäljning A, momsfri

Att vi sedan har universitet som säger att det är okey att fakturera med moms eftersom de kvittar den är en annan sak.

Jag skäms en aning för min uppvisade okunnskap, men är samtidigt glad över mina nyförvärvade kunskaper. Snyggt föklarat! (y)

Jag har pratat med skolan och de ska skicka exakta uppgifter till mig om vad som gäller. De räknar ut lönen plus sociala avgifterna som jag sedan får fakturera.

Men återigen det här med moms. Fanns det någon möjlighet att det hade kunnat räknas som artistframträdande, för det är väl momsfritt?

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

Det bästa är att ringa eller gå till Skatteverket (eller någon företagarorganisation som Nutek) och fråga.

Och se till att ha koll på vad som gäller innan du ska fakturera nästa gång! ;)

doridori skrev:

Det bästa är att ringa eller gå till Skatteverket (eller någon företagarorganisation som Nutek) och fråga.

Och se till att ha koll på vad som gäller innan du ska fakturera nästa gång! ;)

Det är ju det jag gör. Jag har inte fakturerat än ;)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)