OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg
caya skrev:
ptja, när jag var föräldraledig hade jag en självvald årsinkomst på under 75 000 för att kunna vara hemma med barnen så länge som möjligt. jag är inte albansk lagerarbetare.
Jag säger inte att 100 000 skulle vara fel. Jag undrar bara hur man kan få en känsla av vad en person tjänar utan att veta något som helst om personen.
Danne V skrev:
Hoppsan. Var ju inte meningen att det skulle bli en pseudo-debatt om varför jag skrev "100.000". Jag fick bara den känslan, så det är väl bäst att komplettera det inlägget.
Red: Så, nu är det ändrat.
Bättre :)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Okkido skrev:
Jag säger inte att 100 000 skulle vara fel. Jag undrar bara hur man kan få en känsla av vad en person tjänar utan att veta något som helst om personen.
Det var väl detta med mammaledighet, föräldrapenning och att den här typen av snatteri (spontant i en livsmedelsbutik) oftast begås av människor som tyvärr inte råkar ha sådär otroligt gott om pengar....
Men det var alltså en ren gissning. Sorry.
Okkido skrev:
Bättre :)
Tack.
caya skrev:
jag är inte albansk lagerarbetare.
Att utgå från att Rubia har en månadsinkomst på mellan 6 och 8 000 tycker jag är rätt förvirrat, det är (oavsett om du hade en så låg inkomst) en väldigt mycket lägre inkomst än snittet i Sverige.
cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inläggsgtpepper >
absolut, men ens föräldrapenning är inte att jämföra med lönen då det är fullt möjligt att ta ut ett mindre antal dagar per månad för att kunna spara på dagar tills barnet är större. bara för att fk säger att alla föräldrar har rätt till 15 månader betyder inte det att det bara behöver bli 15 månader.
nu känns det som vi kliver väldigt mycket OT med att diskutera mer av Rubias eventuella föräldrapenningsnivå än de facto att hon inte berättar om sin verklighet för den som hon borde dela det med - utan hellre väljer en hop vilt främmande människor i ett forum.
det tycker iaf jag är en mer intressant fundering.
sgtpepper skrev:
Att utgå från att Rubia har en månadsinkomst på mellan 6 och 8 000 tycker jag är rätt förvirrat, det är (oavsett om du hade en så låg inkomst) en väldigt mycket lägre inkomst än snittet i Sverige.
Inlägget är ju justerat eftersom bl.a. du gnällde, och jag förklarade orsaken till mitt antagande som knappast är "förvirrat" utan snarare att jag läste mellan raderna och gissade. Dags att släppa?
caya skrev:
det tycker iaf jag är en mer intressant fundering.
Skulle vara intressant om hon loggade in och svarade på frågor folk ställt. Hoppas i alla fall att hon fortfarande är hel.... :OO
Danne V skrev:
Inlägget är ju justerat eftersom bl.a. du gnällde, och jag förklarade orsaken till mitt antagande som knappast är "förvirrat" utan snarare att jag läste mellan raderna och gissade. Dags att släppa?
Nej, jag kan inte riktigt släppa det, vi snackar om en förmodad lön på fan u-landsnivå, rimligtvis lägre än socialbidragsgränsen. Det känns inte realistiskt att utan annan information anta att någon tjänar så dåligt. Känns lite unket, typ "du snattar, alltså bör du ha en inkomst som är helt jävla knäppt låg".
sgtpepper skrev:
Nej, jag kan inte riktigt släppa det, vi snackar om en förmodad lön på fan u-landsnivå, rimligtvis lägre än socialbidragsgränsen. Det känns inte realistiskt att utan annan information anta att någon tjänar så dåligt. Känns lite unket, typ "du snattar, alltså bör du ha en inkomst som är helt jävla knäppt låg".
Det finns ganska gott om hushåll där ena hälften tjänar runt 10.000 spänn i månaden. Antingen för att det inte finns jobb, eller så är det ett medvetet val av andra skäl, t.ex. att man jobbar deltid. Om du tycker att det är en "lön på fan u-landsnivå" så kan man väl kanske hålla med, men om du tror att det på något sätt är ovanlig inkomst så tror jag nog att du behöver en reality check.
Beträffande socialbidragsnorm, så räknar socialen på hushållets sammanlagda inkomster plus andra tillgångar som t.ex. bil, banktillgodohavanden osv. Din jämförelse fungerar altså inte i praktiken, men visst - om man tittar strikt på bara inkomsten av ena parten i ett förhållande så kan det mycket väl ligga under normen för socialbidrag utan att man egentligen är berättigad till det.
Går man sedan in på barnledighet så reduceras inkomsten ytterligare. Den kan faktiskt bli "helt jävla knäppt låg". Det är ju det som stora delar av samhällsdebatten idag handlar om: de som har lite får ännu mindre medan de som har mycket får mer.
Majoriteten av vuxna som snattar har dessutom låg inkomst. Alltså är sannolikheten större att det är precis så än tvärtom även i det här fallet.
Men eftersom min gissning självklart kan vara fel ändå, så ändrade jag inlägget och bad om ursäkt ifall jag hamnat helt fel. Men nånting säger mig att du fortfarande inte är nöjd.....?
CCoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg
Mackell skrev:
Privatpersoner eller privata företag kan inte begära utdrag ur belastningsregistret. Därmed så har exempelvis banker och låneinstitut ingen möjlighet att kolla upp dina uppgifter i belastningsregistret. Dina möjligheter att få banklån eller kredit påverkas alltså inte
Vissa offentliga arbetsgivare har rätt att få utdrag i samband med anställningar för skyddsklassade arbete från polisens belastningsregister och där kommer du att vara registrerad i 5 år.
Värt att nämna är att allt fler privata arbetsgivare tillämpar samma metod som du nämner används när man söker visum - det vill säga att dem låter dig begära ett utdrag ur brottsregistret och sedan vidarebefordra det i oöppnat kuvert till dem. Flera av dem ger också sken av att om dem inte får in ett intyg så kommer man inte heller vara aktuell för tjänsten, men det är inget som jag frågat rent ut. Däremot vet jag att ett stort flertal som tillämpar det här tillvägagångssättet inte utesluter sökanden enbart på grund av att de begått brott - men självklart kan snatteri ligga tungt till last vid vissa sådana situationer...
Är inte en dagsbot en promille av årsinkomsten. (senast deklarerade)?
CCoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg Det har redan bifogats en länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Dagsböter där det mer utförligt förklaras vad en dagsbot är. Om ekorrensom skriver artiklar på Wikipedia har rätt så har även du följaktligen rätt - vilket du hade vetat om du hade läst tråden...