Jag har letat "överallt", bl.a. på hyresgästförenigens webbplats men inte hittat...
Hur mäter man golvytan korrekt i en hyresrätt? Anses t.ex. badkar, spisar och fasta bänkar stå på ytan man hyr? Och hur är det med takhöjd? Jag har nåt minne av att golv som är rakt under tak som är lägre än 190 cm nte ska tas med?
Undrar eftersom en bekant hyr en takvåning vars golvyta är ganska stor, men p.g.a. snedtak så kan han inte gå rak i mer än halva lägenheten...
En polare har en lägenhet med golvyta på 40 kvadrat. Han har en takvåning med snetak. Han betalar för 29 kvadrat på grund av att man inte kan "utnyttja" ställen under det snea.
Så ifall din polare betalar för alla kvadratmeter i dag så borde han se till att slippa det!
En polare har en lägenhet med golvyta på 40 kvadrat. Han har en takvåning med snetak. Han betalar för 29 kvadrat på grund av att man inte kan "utnyttja" ställen under det snea.
Så ifall din polare betalar för alla kvadratmeter i dag så borde han se till att slippa det!
Jo, det är därför jag undrar hur ytan ska mätas så att det blir rätt, dvs så att hyresvärden inte kan göra annat än att acceptera (och betala tillbaka?) ifall det skulle visa sig att han pröjsar för mer än han borde.
Alltså: Vad gäller vid t.ex. låg takhöjd? Hur låg får den vara?
och där kan man även hämta hem en folder som pedagogiskt beskriver hur man mäter - men låt dig inte luras av bilden på första uppslaget utan läs de få sidor som finns och se bilderna på slutet
och där kan man även hämta hem en folder som pedagogiskt beskriver hur man mäter - men låt dig inte luras av bilden på första uppslaget utan läs de få sidor som finns och se bilderna på slutet
Kanon!!!! (y)
Tack!!!
415 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25