webForumDet fria alternativet

Vad gäller om man inte har kollektivavtal?

Juridik

7 svar · 1 044 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Okej, jag behöver lite hjälp här...

På jobbet har vi inget kollektivavtal, så jag är lite nyfiken på vad den rena lagstiftningen säger om en del saker.

Övertid exempelvis, om chefen kommer och säger att jag måste stanna kvar en timme extra, vad har jag för rättigheter då? Timme mot timme rakt av eller kanske mer än så? Ta ut i pengar finns inte på kartan, snål är bara förnamnet...

När man ska på anställningsintervju har jag förstått att man inte kan bli nekad ledighet för detta, men jag har även hört att man inte ens ska få avdrag på lön för att man är borta från jobbet - stämmer detta?

Tack på förhand från en som är rätt trött på jobbsituationen... ;)

Medlem sedan feb. 2001197 inlägg

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.HTM kanske?

[EDIT] Den gav ju inte så mycket egentligen, vad jag har förstått om övertid så har du aldrig möjlighet att säga nej till övertid, det ses som ordervägran och är skäl för uppsägning. Av den anledningen tror jag det är svårt att kvitta det mot mer än samma tid.

Rätten att inte få avdrag på lön, eller snarare att få gå på intervju på arbetstid gäller, så vitt jag vet, bara om man är uppsagd (LAS 14 § Lag (1982:80) om anställningsskydd) I andra fall finns det reglerat i kollektivavtal när det gäller vikarier, viss/tim och andra temoprära anställningar.

Kanske ger någon ledtråd i alla fall.

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

När det gäller övertid går det alltid att neka med hänvisning till personliga skäl, vad dessa skäl är behövs inte uppges. Detta gäller även vid "beodrad övertid". När det gäller ersättning för övertid är det en förhandlingsfråga.

Nackdelen att arbeta på ett ställe utan kollektivavtal, förutom att man går miste om en del bra försäkringar om något skulle hända (såvida arbetsgivaren inte tagit privata sådana) är att det mesta på svensk arbetsmarknad regleras i K-avtal.

Jag tvivlar på att man kan ange vilka personliga/särskilda skäl som helst för att slippa övertid. Jag hävdar fortfarande att man i princip inte kan neka till beordrad övertid utan synnerliga skäl.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

:stefan: skrev:

Okej, jag behöver lite hjälp här...

På jobbet har vi inget kollektivavtal, så jag är lite nyfiken på vad den rena lagstiftningen säger om en del saker.

Övertid exempelvis, om chefen kommer och säger att jag måste stanna kvar en timme extra, vad har jag för rättigheter då? Timme mot timme rakt av eller kanske mer än så? Ta ut i pengar finns inte på kartan, snål är bara förnamnet...

När man ska på anställningsintervju har jag förstått att man inte kan bli nekad ledighet för detta, men jag har även hört att man inte ens ska få avdrag på lön för att man är borta från jobbet - stämmer detta?

Tack på förhand från en som är rätt trött på jobbsituationen... ;)

En chef kan aldrig tvinga dig till övertid oavsett kollektivavtal eller ej, jobbar du över så skall du ha övertidsersättning, finns olika beroende vilka tider som du jobbar över samt om det sker på en helgdag eller ej.

Det stämmer att han kan neka dig till att ta ledigt, detta gäller all ledighet, har väldigt svårt och se att du skulle kunna få betalt för att söka en annan tjänst, sådan makt har inte ens facket §e

SUCK slöa AIKare :moose

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Lagstiftningen (som Pezzen berört delar av ovan) är normalt tvingande och gäller alla arbetsgivare, oavsett om dom har skrivit på kollektivavtal eller inte. Men om dom inte är anslutna till kollektivavtal - vilken din arbetsgivare alltså inte är - så kan man inte avtala bort lagen. Så fattar jag det i alla fall....

Om Arbetstidslagen. Där finns annat matnyttigt också. Här finns den som nedladdningsbar PDF

Är du själv medlem i facket? I så fall, kontakta dom så ska du få hjälp. Jag tror förresten att du kan få viss hjälp även om du inte är medlem, som t.ex. hänvisningar till lagar och regler.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Okej, jag menade inte att neka övertid utan kompensationen för den. Är det timme mot timme eller mer än så? Vet att farsan fick ut två timmar för varje timme han jobbade över när det var "kvalificerad övertid" som han kallade det.

Men ös på, det här var mer matnyttigt än jag vågat hoppas på! (y)

Efter en lång arbetsdag, men ändå, här kommer mitt svar i form av svammel?

Eftersom beordrad övertid bör vara mycket sällsynt då arbetsgivaren bör ha kapacitet för det han måste göra, långsiktigt, så borde du, om du ofta har arbetat övertid, ha en bra förhandlingsposition.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)