Jag har lagt in följande fråga på ett annat forum också, men inget svar på 24h, så jag testar här också. Brukar vara bättre aktivitet på wF :)
Jag blev lite intresserad ang. patentering av algoritmer, då jag har läst att Standford har patent på googles PR. Jag läste lite om ämnet på susning:http://susning.nu/Mjukvarupatent
Som jag tolkade detta kan patent göras i USA och Japan, men (vanligtvis) inte i EU. Är det någon som har mer koll på hur detta fungerar, vad som krävs för att en algoritm ska bli patenterad och om det finns några kända rättsfall!
Snyggt, svar av medlem som är reggad efter det att frågan ställdes :)
Det är alltså ungefär som vanliga patent då. Man kan inte patentera RFID-tekniken, men man kan patentera "RFID i pokermarker". Är det fortfarande så att detta gäller i USA, men inte i EU. Och hur tusan löses en sån tvist? Om jag använder ett amerikanskt patent, måste jag isf stoppa amerikanska användare från min site?
Den här typen av patent kallas "metodpatent", och med det menas algoritmer samt olika metoder för att organisera arbete och hantera information. Varken den svenska patentlagen eller den europeiska patentkonventionen tillåter dylika patent, även om diskussioner om att införa ett sådant direktiv pågår inom EU. Metodpatent är bara tillåtna i ett fåtal länder, t.ex. i USA som du skrev, men även i Japan. EPO, det europeiska patentverket, har dock börjat gå emot den europeiska linjen på senare år och helt plötsligt börjat godkänna patent på samma grunder som USA och Japan. Varför eller hur det är möjligt vet jag inte, men det går alltså att söka metodpatent via EPO och deras patent är lika giltiga i Sverige som våra egna patent.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849