För ett år sen valde jag att betala ett medlemskap på autogiro 1år framåt och fick efter bara någon vecka hem ett papper att de va registrerat.
Kanon tänkte ja, nu behöver jag inte bry mig om att betala den räkningen.
Men nu ett år senare när gick jag in för att se om jag kunde uppdatera de direkt från internetbanken eller om jag måste kontakta klubben så upptäckte jag att de inte dragits en enda krona från mitt konto.
Kan dom så här i efterhand kräva mig på dom ca 3500kr som autogirot egentligen ska ha dragit åt mig?
Jag tog ju autogiro för att inte behöva betala den där räkningen OCH för att dela upp betalningen.
För mig svider de ganska bra att kasta ut 3500kr på en gång bara så där. :l
Specielt när jag själv inte gjort något fel.
Jag har inte fått någon påminnelse och har i princip alltid haft täckning på kontot för dom ca 300 kronorna som ska dras.
Givetvis kan de kräva pengarna av dig. Det är ingen annan än du själv som är ansvarig för att pengarna betalas in.
Att autogirot inte fungerat är naturligtvis beklagligt, men inte skäl nog för dig att slippa betala.
"Du slipper hålla reda på räkningar och förfallodagar."
Men de är alltså ingen sanning i de? Jag tar ju som sagt autogiro just för att jag inte har råd att betala hela summan på en gång. Sköter inte autogiro de dom lovar så tycker jag de är autogiro som ska stå för de? Varför har dom inte hört av sig? Kommer dom höra av sig tro?
"Du slipper hålla reda på räkningar och förfallodagar."
Men de är alltså ingen sanning i de?
Jo, det är det. Under förutsättning att tjänsten fungerar. Däremot är det, om jag inte missförstått alltihop, ditt ansvar att kontrollera att tjänsten fungerar och att pengar finns på kontot senast en dag före förfallodagen...
Jo, det är det. Under förutsättning att tjänsten fungerar. Däremot är det, om jag inte missförstått alltihop, ditt ansvar att kontrollera att tjänsten fungerar och att pengar finns på kontot senast en dag före förfallodagen...
Då kan de ju inte vara sanning? Det måste ju bara någon form av kontrakt brott. Jag skriver på pappret om hur jag vill ha mitt autogiro, får hem ett papper att allt är klart och ser där efter till att de finns täckning på kontot, men inge mer. Missköter dom sen betalningarna så borde dom stå för de tycker ja. :(
Det är väl BankGirot och inte banken som har koll på autogiro. Jag har själv registrerat flera autogiro nyligen och för varje registrering får jag en bekräftelse från BankGirot.
För varje gång ett företag drar pengar ska de skicka ut en bekräftelse till kunden om det. Du borde alltså fått en bekräftelse varje månad från facket(???) eller organisationen som du är medlem i.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2