Vad är det som gäller egentligen?
Information om stambytet kom via brev och hela brevet genomsyrades av "gå med på stambytet eller var beredd på att bli vräkt".
Det är badrummet som ska stambytas och det hela beräknas ta minst 20 dagar utan tillgång till toaletten.
En hyreshöjning på 500,- bekostar det hela.
Temporära toaletter kommer sättas upp på en gård 300-400 meter ifrån.
Måste man verkligen pröjsa full hyra under den månaden man inte kan använda sitt badrum?
Finns det något annat man kan kräva eller har rätt till?
Att du måste gå med på stambyte e inget att diskutera, Då man måste göra det i hela stammen och kan inte hoppa över ett badrum...
Att man ska ha tillgång till toalett och dusch e ju en självklarhet, och bör ju ligga på gångavstånd iallafall...
Man bör ej behöva betala full hyra under själva byggtiden, Då man inte har tillgång till hela lägenheten, Sen hur mycket man bör dra av kan ju diskuteras...
Sen får man ju tänka på att det kan bli lite skitigt under själva byggtiden, och av erfarenhet så städas inte te.x trapphusen och lägenheterna varjedag, Utan det blir rätt stökigt och skitigt, Men det man kan kräva e ju självklart att efter byggtiden så ska det städas, och detta brukar ju skötas av en städfirma som kommer, Men det bör man ju iallafall se till...
Men annars så finns det väl inte så mycket annat man kan kräva egentligen...
Det bästa e ju att hålla sig borta under dagarna så VI slipper er hyresgäster :) ;)
Jo, stambytet i sig "går" det ju inte direkt att säga nej till (även om man har rätt att tacka nej). Att jag tog upp det var deras hotfulla sätt att skriva det på "Tacka ja och betala mer i hyra eller känn dig vräkt!" När de istället hade kunnat skriva fördelarna med att få ett helt nytt badrum och varför ett stambyte är nödvändigt.
Jag kan tänka mig hur de temporära/mobila toaletterna och dusharna kommer se ut efter några dagar med tanke på området och grannarna - antagligen kommer man ut smutsigare och äckligare än när man gick in.
En ytterligare anledning till att man är trött på ombyggnade är att de precis lagt nytt tak och man haft byggarbetare från 07.00 utanför alla ens fönster.
Vet någon något mer om sänkt hyra under den tid som ombyggnaden pågår? Hur gör man med husdjur? Katten kommer både vara livrädd och göra sina bästa försök att smita.
20 dagar hotell känns gött, tills det är dags att betala för nätterna där samt full hyra för en lägenhet man inte kan nyttja, och antagligen katthem i 20 dagar, då är det inte lika gött.
Jag hade en vattenskada i badrummet för ett antal år sen. Jag fick 1900:- i kompensation på hyran trots att jag kunde använda det. Hade t.om. duschkabin tillfälligt medan det torkades ut.
Jo, stambytet i sig "går" det ju inte direkt att säga nej till (även om man har rätt att tacka nej). Att jag tog upp det var deras hotfulla sätt att skriva det på "Tacka ja och betala mer i hyra eller känn dig vräkt!" När de istället hade kunnat skriva fördelarna med att få ett helt nytt badrum och varför ett stambyte är nödvändigt.
Jag kan tänka mig hur de temporära/mobila toaletterna och dusharna kommer se ut efter några dagar med tanke på området och grannarna - antagligen kommer man ut smutsigare och äckligare än när man gick in.
En ytterligare anledning till att man är trött på ombyggnade är att de precis lagt nytt tak och man haft byggarbetare från 07.00 utanför alla ens fönster.
Vet någon något mer om sänkt hyra under den tid som ombyggnaden pågår? Hur gör man med husdjur? Katten kommer både vara livrädd och göra sina bästa försök att smita.
20 dagar hotell känns gött, tills det är dags att betala för nätterna där samt full hyra för en lägenhet man inte kan nyttja, och antagligen katthem i 20 dagar, då är det inte lika gött.
Någo som vet mer?
Jobba övertid, sov på jobbet och duscha på jobbet?