webForumDet fria alternativet

Ta med moms eller inte?!

Företagande

15 svar · 697 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hej,

Utgångsläge:
Just nu skriver jag en offert, på en produkt, till ett företag, i egenskap av privatperson. Inom kort kommer jag att registrera en enskild firma.

Frågeställning:
Ska jag ta med moms eller inte på utpriset till kunden? Momsens vara eller icke vara hänger väl ihop med om jag har F-skattesedel eller inte? Om jag registrerar enskild firma inom kort, hur det blir det då?!

Någon som kan det här som ett rinnande vatten och som kan vägleda mig lite snabbt?! :)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Varken privatpersoner eller enskilda firmor tar med moms på priset till företagskunder i en offert.

Om du gör jobbet som privatperson så måste företaget betala dig lön. Det vill säga, de betalar in arbetsgivaravgifter (32%) och gör skatteavdrag (preliminär skatt, cirka 30%).

Gör du jobbet som enskild firma så ska du själv betala in "arbetsgivaravgifter" (kallas då egenavgifter) och betala preliminär skatt.

Med andra ord, vill du ha en bruttolön på 200 kronor timmen så ska du lägga på 32%, vilket blir 264, som är det belopp du skriver i offerten. När det sen är dags att fakturera så lägger du på moms.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Du lämnar aldrig pris ink moms till ett företag. Sen hur det blir om du säljer som privatperson vågar jag inte säga. Troligtvis så skriver du ett kvitto utan moms och då har de ingen moms att dra av heller. Sen när du startat firman så säljer du till samma pris men lägger på momsen.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Hm. Vadå, aldrig skriva med momsen på fakturan? :q

Jag skriver ut momsen. Ungefär så här:
2 timmar arbete: 200 kr
Summa: 200 kr
+ moms 25%: 50 kr
att betala: 250 kr

Nåt fel i det?!

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

silfver skrev:

Nåt fel i det?!

Självklart skall du göra det men när junden frågar dig så säger du ju inte att det kostar 125:- Du säger ju 100:- + moms, dvs. det det kostar för företaget.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

silfver skrev:

Nåt fel i det?!

De diskuterar en offert, inte en faktura.

Tack för era snabba svar!

I mitt fall är det en annonsprodukt som jag offererar på, så några arbetsgivareavgifter behöver jag ju inte lägga på då, eller hur?!

Som enskild firma betalar du "arbetsgivaravgifter" på all vinst du gör, så det ska du lägga på alla dina priser. Fast det är ju inget du redovisar separat i din offert, utan du skriver ju bara vad det blir totalt.

Att räkna ut vilket pris du ska ta som enskild firma går till så här:

(Motsvarande timlön du vill ha * antal timmar * 1,32 * 1,2) + eventuella kostnader du har för att göra jobbet.

1,32 är egenavgifterna (motsvarande arbetsgivaravgift). 1,2 är en liten marginal om det tar fler timmar.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Nicrosoft skrev:

Självklart skall du göra det men när junden frågar dig så säger du ju inte att det kostar 125:- Du säger ju 100:- + moms, dvs. det det kostar för företaget.

Självklart.

Gein skrev:

De diskuterar en offert, inte en faktura.

Ahhh. :r :e

Det svåra i mitt fall är nog att först avgöra vad av "utpriset" som är kostnad och vad som är arbetsgivaravgift. Hittils har jag enbart räknat på utpriset direkt, baserat på vad jag tror att kunden är beredd att betala för den produkt jag offererar.

Normalt kanske man räknar så här:

Faktiska kostnader + Marginal + arbetsgivaravgift = Utpris?

tydal skrev:

1,2 är en liten marginal om det tar fler timmar.

Tar man inte alltid med en liten marginal? Hur tänker du?

Om du utgår från utpriset så börjar du med att dra av kostnaderna. Därefter dividerar du med 1,32 för att få ut hur mycket det blir över i "lön" åt dig. På det som blir över ska det sen betalas vanlig inkomstskatt.

Men jag lägger väl inte på arbetsgivaravgift på saker som inte är arbetstid (exempelvis en reklamannons, som inte involverar arbetstid)?

Det heter egenavgifter som enskild firma. Jag kanske aldrig skulle ha infört begreppet arbetsgivaravgifter.

Egenavgifter betalar du på den vinst gör. Så på varje vinst du gör måste du lägga på egenavgifter. Vinst är alltså det du vill tjäna på respektive affär.

Säg att du har kostnader för 3000 och vill tjäna 1000. Priset du då ska ta är 3000 + (1000 * 1,32), alltså 3000 + 1320 = 4320 kronor.

Nu gick det upp ett litet ljus i mitt huvud :) Tack för den förklaringen. Nu ska jag räkna vidare!

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)